Du som vill bli flygläkare

Flygläkare gör flygmedicinska undersökningar och utfärdar medicinska intyg för piloter och flygledare och skriver medicinska rapporter för kabinpersonal. Här hittar du information om vilka krav som ställs om du vill arbeta som flygläkare i Sverige.

Grundkraven för att bli flygläkare är svensk läkarlegitimation och svensk specialistexamen. Det finns tre olika klasser som man kan ha behörighet för, se nedan respektive krav. Även ska flygläkarmottagningen du tänker använda bedömas och därefter gör Transportstyrelsen en sammanvägd bedömning om du uppfyller kraven. Som flygläkare sker tillsyn och kompetenskontroller regelbundet. All information om kostnader finns i vår avgiftsföreskrift.

Vi tar för närvarande inte emot nya ansökningar

Obs! För närvarande tar Transportstyrelsen inte emot några nya ansökningar om att bli flygläkare. Detta gäller åtminstone till och med 2026 och kan komma att förlängas. Nedan framgår kraven för att bli flygläkare, observera att vi inte uppmanar någon att genomgå nämnda kurser i nuläget.

Flygläkarcertifikat för klass 2

För att kunna erhålla ett flygläkarcertifikat klass 2 (behörig att undersöka privat-, LAPL- segel-, ultralätt- och ballongflygare samt kabinbesättning) måste du genomföra en godkänd kurs i grundläggande flygmedicin (basic course). Flygmedicinska kurser måste vara godkända av luftfartsmyndigheten i det EU land där kursgivaren har sin huvudsakliga verksamhet.

Dessutom skall du genomföra en 12 timmars kurs på Transportstyrelsen som handlar om vad som förväntas av dig i rollen som flygläkare samt hur du ska använda verksamhetssystemet Empic-MED. Även denna kurs kräver ett godkänt teoretiskt prov som testar dina flygmedicinska kunskaper. Inga nya kurstillfällen är för närvarande inplanerade.

Vidare måste lokalen för flygläkarmottagningen godkännas om det inte redan finns flygmedicinsk verksamhet där och lokalen därmed är godkänd sedan tidigare.

Flygläkarcertifikat för klass 1

För att erhålla behörighet att undersöka trafikpiloter (klass 1) krävs minst 30 stycken klass 2-undersökningar samt godkänd kurs i avancerad flygmedicin (advanced course). Dessutom måste du auskultera på ett flygmedicinskt centrum minst 2 dagar och där göra minst fem klass 1 undersökningar under handledning. Därefter fyller du i en ansökan till Transportstyrelsen och bifogar alla handlingar.

Flygläkarcertifikat för klass 3

För att erhålla behörighet att undersöka flygledare (klass 3) krävs både en ”basic och advanced course” samt att den avancerade kursen är godkänd även för klass 3. Det krävs även studiebesök i olika flygledarmiljöer. Behörigheten är fristående men brukar sökas i samband med eller efter erhållande av flygläkarcertifikat klass 1.

Tidigare varit flygläkare

Om du tidigare arbetat som flygläkare görs det en individuell bedömning av din kompetens och hur aktuell din kunskap är.

Sammanvägd bedömning

Kom ihåg att det i slutändan är Transportstyrelsen som avgör om kraven är uppfyllda och det räcker inte med genomförda kurser för att erhålla ett flygläkarcertifikat. Vid ansökan deklarerar du också att du förbinder dig att följa de riktlinjer och procedurer som publiceras av Transportstyrelsen.

Tillsyn

I egenskap av auktoriserad flygläkare kommer du regelbundet att följas upp inom tillsynsprogrammet med både granskning av din produktion och fysiska besök på din mottagning. Även kompetenskontroller kommer att ske inför förlängning av ditt certifikat.

Kostnader

Kostnaderna för att bli flygläkare i Sverige går att läsa i Transportstyrelsen föreskrifter om avgifter.

Kostnaderna för att bli flygläkare i Sverige (pdf) Se 13 kap. 17 §.