Skriva för webben

Här hittar du råd för att skriva bra texter för webben.

Utgå från mottagaren

På webben är det besökaren som har makten och håller i spakarna. Det gör att vi alltid måste ha mottagarens perspektiv i fokus; annars riskerar vi att inte nå fram med budskapet.

När du skriver ska du koncentrera dig på läsarens uppgift och mindre på att berätta om vad vi gör. Med läsarens uppgift menas den specifika fråga eller det ärende som leder besökaren till webbplatsen, till exempel att kolla upp ett regelverk, våra öppettider, beställa en publikation eller anmäla sig till ett seminarium.

Börja din skrivprocess så här:

  1. Slå fast målgrupp och syfte. Vad vill läsaren som kommer till din sida? Vad vill du förmedla, vad är ditt budskap?
  2. Gör ett urval och prioritera. Bestäm innehållet för din text: Vad är viktigt? Vad bör lyftas fram? Vad kan uteslutas? Skriv det viktigaste först. Ju viktigare för läsaren, desto högre upp i texten. Tänk också på att hålla texten så kort som möjligt. Våga välja bort!
  3. Anpassa språk och ordval efter din målgrupp. Vilka förkunskaper har mottagaren? Använd ett enkelt och konkret språk.

Skriv ett klart och enkelt språk

För att skriva klart och enkelt kan du ta hjälp av ”Myndigheternas skrivregler” och ”Svenska Akademiens ordlista”. På Transportstyrelsen har vi en egen skrivhandledning, ”Skriva”, som också finns förkortad i form av en lathund. Testa gärna hur läsbar din text är med hjälp av webbsidan lix.se. Ett tips är också att låta någon annan läsa texten före publicering. Här får du hjälp i form av en lista:

  • Använd ett kortfattat språk, det vill säga korta ord och korta meningar (högst 30 ord per mening).
  • Skriv med rak ordföljd. Skriv till exempel ”Vi beviljar nya körkortstillstånd dagligen” i stället för ”Dagligen beviljar vi nya körkortstillstånd”.
  • Använd ett aktivt språk. Tala om vem som gör vad. Skriv ”Ledamöterna föreslog att…” i stället för ”På mötet föreslogs att”.
  • Använd ett personligt tilltal så som ”vi på Transportstyrelsen”, ”oss”, ”du” och ”dig”. Prata med läsaren!
  • Skriv ut förkortningar.
  • Använd gärna fackord och nyckelord som målgruppen söker på, men förklara betydelsen så att alla förstår.
  • Använd sambandsord, till exempel ”men”, ”så att”, ”därför”, ”alltså”, ”eftersom”. De ger en resonerande ton.
  • Använd moderna, enkla ord och ordformer. Undvik ålderdomligt språk (skriv ”ska”, inte ”skall”) och byråkratsvenska (skriv ”om”, inte ”angående”).
  • Undvik svengelska. Välj svenska ord framför engelska. Skriv hellre krockkudde än air bag.
  • Ange datum enligt mönstret den 29 december 2016 i löpande text. I andra sammanhang bör datum skrivas med siffror enligt mönstret 2016-12-29.

Utforma texten

Texterna är vårt verktyg för att få rätt saker att hända och styra besökaren i en viss riktning. Ditt hantverk - språket och dispositionen  - är helt avgörande för om texten blir läst eller inte.

En rubrik kan många gånger vara det enda som besökaren läser och den behöver därför beskriva innehållet väl. Ingressens uppgift är att locka till läsning och sammanfatta innehållet på sidan. För att bli hittad av sökmotorer är det bra att använda nyckelord så tidigt som möjligt på sidan, gärna redan i huvudrubriken och ingressen.

Huvudrubrik: Låt huvudrubriken tala om vad sidan handlar om. Den ska vara konkret och innehålla nyckelord från texten.

Ingressen: Sammanfatta innehållet och svara på följande frågor: Vad? När? Hur? Varför? Och eventuellt vem?

Brödtext och stycken: Skriv hellre korta och många stycken. Ha inte för många tankar och budskap i samma stycke.

Mellanrubriker: Låt mellanrubrikerna sammanfatta styckenas innehåll och locka till läsning.

Länkar: Länktexterna ska kunna förstås lyfta ur sitt sammanhang. De ska också berätta vart länken leder. Hur du skriver länktexter kan du läsa om i publiceringsreglerna.

Skapa överskådliga sidor

Vi läser långsammare på webben än på papper och blir lätt otåliga. Det gör att vi skumläser och sällan läser texter i sin helhet. För att underlätta för skumläsaren att hitta det han eller hon söker behöver vi skapa överskådliga sidor. Det innebär att texten ska vara luftig och att vi ger läsaren något att fästa ögonen på.

  • Skriv korta stycken på 3–rader. Varva gärna med ännu kortare stycken 1– rader.
  • Använd gärna punktlistor.
  • Använd mellanrubriker.
  • Lyft fram viktigt innehåll med informationsrutor (blocket sid-alerts).
  • Markera ledord i texten med fetstil (använd inte understruket, kursiv text eller VERSALER).