Innehållsprinciper

Innehållsprinciperna har tagits fram för alla som publicerar information eller skapar innehåll på transportstyrelsen.se.

Genom att följa principerna bidrar vi till att skapa ett så relevant och enhetligt innehåll som möjligt.

1. Utgå från besökarnas behov

När vi skapar innehåll behöver vi förstå och utgå från besökarnas behov. Vi behöver känna till målgruppen och veta vad de vill kunna utföra på vår webbplats. Vill de veta vad något kostar, skicka in ett intyg eller kanske hitta kontaktuppgifter? Tänk på att alltid ha besökarens perspektiv i fokus och inte ett inifrån-perspektiv.

2. Börja med det som är viktigast för besökaren

Vi presenterar alltid den viktigaste informationen först, besökarens uppgift ska alltid vara i fokus. Därefter kan vi presentera fördjupande texter där besökaren kan lära sig mer och erbjuda möjlighet att läsa vidare, ladda ned relaterade dokument eller ta kontakt med relevant person.

3. Få rätt saker att hända på varje webbsida

Fundera över vad besökaren ska göra när den besöker en webbsida. Vilket är nästa steg? Skapa en eller några tydliga ”Call to Actions” som leder besökaren rätt. Exempel på ”Call to Action” är en knapp som leder till e-tjänst eller en länk till en ansökan.

4. Skriv begripligt och använd ett du-tilltal

Skriv så att alla kan förstå. För att skriva bra texter för webben kan du gärna utgå från råden på sidan Skriva för webben på intranätet. Där lär du dig bland annat hur du kan skriva ett klart och enkelt språk, hur du utformar texten och skapar överskådliga sidor.

5. Se varje sida som en möjlig startsida

Tänk på att besökaren kan hamna långt ner i strukturen på en gång, exempelvis från en träff på Google eller länk från en annan webbplats. Få besökare börjar på startsidan och klickar sig vidare. Man ska inte behöva följa en viss ordning för att förstå innehållet på webbsidorna.

6. Tänk på tillgängligheten - alla besökare ska kunna ta till sig informationen på sina villkor

Alla människor, inklusive personer med funktionsnedsättning ska kunna använda vår webbplats. Allt innehåll på våra webbsidor (även PDF-filer) ska exempelvis ha en logisk läsordning, tillräckligt bra kontrast och länkar ska vara korrekt utformade.

7. Publicera bara material som din verksamhet äger och tar ansvar för

Ladda inte upp externa dokument och publicera på vår webbplats. De kan vi inte ta ansvar för och har inte kontroll över om de uppdateras eller blir inaktuella. Länka istället till webbplatsen där dokumentet finns sparat, så får besökaren själv hämta det.

Kvalitetssäkring av innehållet

För att kvalitetssäkra innehållet är det viktigt att ha en faktaansvarig person för varje webbsida. Man kan analysera och ta hjälp av statistik för att följa upp och förbättra innehållet.

Håll innehållet korrekt och aktuell genom faktaansvarig

Varje sida ska ha en faktaansvarig person, vilket är en sakkunnig i verksamheten. Det är den personen som ansvarar för att innehållet är korrekt. Den faktaansvariga ska minst en gång per år se över att innehållet fortfarande är korrekt och aktuellt samt att det inte innehåller några brutna länkar. Är innehållet inte korrekt bör det justeras. Om innehållet inte längre är aktuellt bör det tas bort.

Analysera och använd statistik för att följa upp innehållet

Det går att ta hjälp av olika verktyg för att följa upp innehållet på olika sätt på våra webbsidor. Genom att analysera kan man se om innehållet blir läst och var det krävs förbättringar.

  • Matomo – Används för att bland annat se antal besök av både webbsidor och filer, vart besökaren varit tidigare på webbplatsen och vart den tar vägen efter.

  • Siteimprove – Används för att bland annat hitta brutna länkar, stavfel, se Lix-värde (”läsbarhetsindex” som visar hur lätt eller svår en text är att läsa) och tillgänglighetsfel.

  • Betygsfunktion på webbsidor – Används för att se hur stor andel av besökarna som har nytta av informationen på en webbsida. Det här görs om besökarna svarar på frågan ”Hade du nytta av informationen på den här sidan” som finns längst ner på de flesta webbsidorna.

Kontakta po.webb@transportstyrelsen.se om du önskar hjälp med analys av någon webbsida.