Ökat antal järnvägsolyckor under 2024
Publicerad 2 okt 2025

Transportstyrelsens årliga säkerhetsrapport redogör för nivån och utvecklingen av säkerheten på svensk järnväg. Foto: Adobe Stock
Säkerheten inom det svenska järnvägssystemet är fortsatt hög, men för andra året i rad ökar antalet olyckor på järnvägen. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.
Under 2024 ökade antalet olyckor och fler miste livet på svensk järnväg. 2023 avled 15 personer i olyckor och 14 skadades allvarligt – 2024 avled 19 personer och 14 skadades allvarligt. Två allvarliga olyckor, som tillsammans innebar 5 omkomna, påverkar antalet avlidna för 2024.
Självmord är den vanligaste dödsorsaken på järnvägen. Under 2024 ökade också antalet självmord jämfört med året innan från 78 till 88. Det är högre jämfört med genomsnittet för de senaste tio åren (cirka 75 personer per år). Transportstyrelsens uppfattning är dock att infrastrukturförvaltarna på svensk järnväg tar självmordsproblematiken på stort allvar och arbetar aktivt med förebyggande åtgärder.
Anställda fortsatt utsatta
Riskerna för anställda fortsätter att vara stora. Under 2024 avled 2 anställda och 4 skadades allvarligt på jobbet. Sverige lever därmed inte upp till det säkerhetsmål som EU ställt på Sveriges järnväg avseende anställda.
– Branschen och berörda myndigheter måste fortsätta arbeta för att främja anställdas säkerhet. Åtgärder för att förbättra säkerheten vid växling och arbete i spår är särskilt viktiga, säger Gisela Liss, utredare vid Transportstyrelsen.
Säkert och miljövänligt att åka tåg
Jämfört med flertalet andra europeiska länder så ligger Sverige fortsatt på en hög säkerhetsnivå. Inga passagerare har omkommit sedan 2010.
– Transporter och resande på järnväg bör ses som en stor möjlighet, eftersom det kan bidra till minskade vägtransporter och därmed en förbättrad miljö, säger Gisela Liss.
Transportstyrelsens årliga säkerhetsrapport redogör för nivån och utvecklingen av säkerheten på svensk järnväg. Rapporten omfattar främst den statliga järnvägen och anslutande spår.
Rapport: Säkerhetsrapport järnväg 2024