Kraftig ökning av GPS-störningar i Östersjön
Publicerad 4 sep 2025

Statistiken innehåller de störningar i svenskt luftrum som Transportstyrelsen har fått kännedom om och som påverkar den civila luftfarten.*
Störningar mot system för satellitbaserad navigation i framför allt Östersjöområdet har ökat markant under det senaste året. Nästan dagligen tar Transportstyrelsen emot rapporter om störningar från flygplan i området. Situationen lyfts nu till FN-organet ICAO, där Transportstyrelsen deltar för Sveriges räkning.
Sedan några år tillbaka har en ökning av radiofrekvensstörningar identifierats mot system för satellitbaserad navigation i Östersjöområdet. Samlingsnamnet för systemen är Global Navigation Satellite System (GNSS) och GPS är ett exempel på ett sådant system.
I Sverige har störningarna ökat successivt sedan slutet av 2023 för att under det senaste året intensifierats markant. Inledningsvis förekom störningarna i de östra delarna av det svenska luftrummet över internationellt vatten.
– På senare tid har störningarna ökat både rent geografiskt och i omfattning. Nu förekommer störningarna inom ett större område både över vatten och landområden i Sverige, säger Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen.
Dagliga rapporter
Transportstyrelsen tar nästan dagligen emot rapporter från flygplan om störningar i de satellitbaserade navigationssystemen som används ombord. Det som påverkas är tillförlitligheten för de system som ska stödja systemen för navigering.
– Det här är allvarligt och det är en säkerhetsrisk för den civila luftfarten, inte minst med tanke på störningarnas omfattning, varaktighet och karaktär. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att piloter har fler möjligheter att navigera bra, ifall det satellitbaserade systemet faller bort, säger Andreas Holmgren.
Det är dock inte bara luftfarten som påverkas av störningarna, utan hela den kritiska infrastrukturen påverkas negativt. Det gäller även sjöfarten. Det handlar om system som i stor utsträckning används i samhället för positionering, navigering och tidsangivelser.
Transportstyrelsen arbetar både nationellt och internationellt med den uppkomna situationen. Bland annat representerar Transportstyrelsen Sverige i ICAO (Internationella civila luftfartsorganisationen). Myndigheten bevakar frågan och för dialog med olika organisationer för att kunna informera branschen och överväga nationella åtgärder.
Fakta och bakgrund
- I början av juni lämnade Sverige tillsammans med fem stater runt Östersjön (Finland, Estland, Litauen, Lettland och Polen) gemensamt in en inlaga till Internationella civila luftfartsorganisationens råd (ICAO Council).
- Inlagan behandlar den allvarliga problematiken kring radiofrekvensstörningar (RFI) relaterade till Global Navigation Satellite System (GNSS) i Östersjöregionen och norra Europa.
- Den innehåller en detaljerad beskrivning över senaste tidens incidenter av spoofing (positionsmanipulering) och jamming (störningssignal) riktade mot GNSS-system i staternas FIR-områden (de ansvarsområden i luftrummet som tilldelats en stat, Sveriges ansvarsområde omfattar svenskt territorium samt delar av Östersjön och Västerhavet). Källan till störningarna har kunnat härledas till Rysslands territorium.
- Störningar utgör en säkerhetsrisk för internationell civil luftfart och strider mot bestämmelserna i Chicagokonventionen.
- ICAOs råd har uttryckt stor oro över situationen och kräver att Ryssland fullgör sina internationella skyldigheter och säkerställer att störningarna omedelbart upphör. Men trots påtryckning från rådet har störningarna i stället ökat i Östersjöområdet. Därför förbereds det nu för att frågan ska föras vidare till ICAOs Generalförsamling i höst för fortsatt hantering.
*Statistiken innehåller de störningar i svenskt luftrum som Transportstyrelsen har fått kännedom om och som påverkar den civila luftfarten. Både svenska och utländska flygbolag ingår i uppgifterna. Även störningar för svenskregistrerade luftfartyg/svenska flygbolag i hela världen ingår. Mörkertalet bedöms dock vara stort, bland annat eftersom utländska flygbolag många gånger enbart rapporterar till det egna landets luftfartsmyndighet.