Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall

Publicerad 16 jun 2025

Man som kör en bil.

Förslag: Den som har synfältsbortfall ska kunna visa sin lämplighet för körkort genom ett praktiskt körprov. Foto: Adobe Stock

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett möjligheterna att göra körprov för behörighet B i verklig trafik för den som har synfältsbortfall.
– Det här förslaget skulle ge många möjlighet att visa om de kan kompensera för synfältsbortfallet och har god körförmåga, säger Pär-Ola Skarviken, utredare vid Transportstyrelsen.

I dag kan den som har synfältsdefekter och inte uppfyller de medicinska kraven för körkort ansöka om undantag hos Transportstyrelsen. Om bedömningen är att det kan ske utan fara för trafiksäkerheten kan ansökan medges. I en del europeiska länder finns också möjlighet att göra ett praktiskt körprov för att se om en person kan kompensera för sina synfältsdefekter och köra trafiksäkert. Resultatet av ett sådant körprov ligger sedan till grund för om ett undantag från synfältskraven kan göras eller inte. Något sådant praktiskt körprov finns inte i Sverige.   

Transportstyrelsen har nu utrett frågan och då undersökt hur ett sådant praktiskt körprov fungerar och tillämpas i ett antal europeiska länder. Utifrån denna undersökning har en fördjupning gjorts om Nederländernas verksamhet.

Beprövad metod i Nederländerna

Nederländerna har haft praktiska körprov i många år och har också följt upp verksamheten vid flera tillfällen. De har utvecklat ett särskilt körprov specifikt för synfältsdefekter och ett dokument för medicinska körprov, det så kallade TRIP-protokollet.

– Den som genomför det praktiska körprovet måste klara alla moment som ingår för att bli godkänd.   Det som avgör är alltid att du kan köra bil på ett säkert sätt, säger Pär-Ola Skarviken.

Körprov i Trafikverkets regi

Transportstyrelsen föreslår nu att Sverige ska använda Nederländernas metod och att samma moment under körningen ska ingå i körbedömningen. I uppdraget är Trafikverket utpekad som den myndighet som ska anordna dessa körprov i verklig trafik, så kallade körbedömningar för synfält.

 – För den enskilde är det positivt ur ett tillgänglighetsperspektiv och för livskvaliteten i stort om det finns ett tillförlitligt sätt att testa körförmågan i undantagssituationer. En körbedömning för synfält skulle ge personer som inte uppfyller de medicinska grundkraven om synfältet en möjlighet att visa om de kan kompensera för sina synfältsdefekter eller inte, säger Pär-Ola Skarviken.

Enligt förslaget kommer den som aldrig har haft körkort tidigare få övningsköra på en trafikskola innan han eller hon genomför körprovet. Syftet är att personen ska ha möjlighet att förbereda sig så pass att han eller hon kan köra bil utan problem och har så pass stor kunskap om trafikregler att en körbedömning kan genomföras.

I rapporten lämnas förutom förslag på lämplig omfattning och finansiering också förslag på vilka författningsändringar som är nödvändiga för att få en sådan verksamhet på plats.

Länk till rapporten "Körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall"