För- och nackdelar om fler får utfärda förarbevis för vattenskoter
Publicerad 31 okt 2025
 
        Transportstyrelsen har utfärdat förarbevis för vattenskoter sedan maj 2022. Foto: Adobe Stock
Om fler aktörer ska få utfärda förarbevis för vattenskoter kommer frågor som rör kostnadseffektivitet, återkallelse av förarbevis och it-säkerhet att behöva utredas. Det är en av slutsatserna i det uppdrag som nu redovisas till regeringen.
I dagsläget är det Transportstyrelsen som utfärdar förarbevis för vattenskoter, ungefär 4 500 stycken om året. På uppdrag av regeringen har myndigheten sammanställt för- och nackdelar med att ge andra aktörer möjlighet att utfärda förarbevisen. Framför allt båtlivets utbildningsorganisationer vore i så fall aktuella.
För att ta del av branschens syn skickades en webbenkät ut till alla utbildningsanordnare för vattenskoterförarbevis, samt till Svenska kryssarklubben, Svenska båtunionen och Svenska seglarsällskapet.
En fördel med delegering skulle kunna vara att processen förenklas för medborgaren, som skulle kunna få sitt förarbevis utfärdat av samma aktör som gett utbildningen. Exempel på ekonomiska konsekvenserna av eventuell delegering är Transportstyrelsens finansiering och kostnader för parallella it-lösningar. Andra konsekvenser rör till exempel hantering av personuppgifter, krav på it-säkerhet och serviceskyldighet. Förarbevisen behöver också utformas på samma sätt om de utfärdas av olika aktörer.
Väcker flera frågor
Två viktiga följdfrågor vid en dylik förändring handlar om hantering av registerhållning och återkallelse av förarbevisen.
– En viktig fråga att reda ut inför en eventuell förändring är vem som ska återkalla förarbevis om det blir så att flera får utfärda dem. Det inte självklart att Transportstyrelsen kan återkalla förarbevis som någon annan har utfärdat, säger Anna Petersson, enhetschef på Transportstyrelsen.
Polismyndigheten och Kustbevakningen behöver ha ständig tillgång till uppgifter över vattenskoterförare när de kontrollerar förarbevis. Om utfärdandet av förarbevisen görs av flera olika organisationer uppstår frågan om det behöver finnas flera separata register eller om en aktör ska ansvara för ett samlat register.
Till rapporten: Delegering av utfärdande av förarbevis för vattenskoter