Behov av ökad kunskap om samordningsnummer
Publicerad 13 jun 2025

Det behövs mer kunskap om samordningsnummer. Foto: Adobe Stock
Det behövs bättre information om hur olika myndigheter använder sig av samordningsnummer. Det är en av de slutsatser inom uppdraget som Skatteverket tillsammans med åtta andra myndigheter, däribland Transportstyrelsen, i dag redovisar till regeringen.
Samordningsnummer är ett nummer som används för att kontrollera en persons identitet när personnummer saknas.
De lagändringar som har genomförts för att stärka folkbokföringen och systemet för samordningsnummer har inte fått önskat genomslag i samhället. Därför har Skatteverket och Transportstyrelsen, tillsammans med sju andra myndigheter, fått i uppdrag att säkerställa att tillgänglig information från folkbokföringen och tillgänglig information om samordningsnummer ska användas på rätt sätt i respektive myndighets verksamhet. Målet är korrekta beslut och utbetalningar för ökat förtroende för välfärdssystemet.
Skatteverket redovisar i dag uppdraget till regeringen.
Mer kunskap behövs
Samordningsnummer tilldelas numera i tre nivåer beroende på hur identiteten är kontrollerad – styrkt, sannolik och osäker. Numren förklaras vilande efter fem år om de inte förnyas.
Bakgrunden till uppdraget visar att kunskapen om nivåer och status ofta är otillräcklig och att flera myndigheter inte kan ta emot och tillgodogöra sig den information som finns om numren. I uppdraget har gemensamma behov identifierats samt åtgärder som ska genomföras. Det handlar bland annat om ett gemensamt forum för samverkan, förbättrad hantering av underrättelser och att myndigheternas e-tjänst för begäran om samordningsnummer utvecklas.
Transportstyrelsen har tidigare genomfört ett stort arbete när det gäller vår egen hantering av samordningsnummer vilket framgår av rapporten. Myndigheten har exempelvis skapat en intern samverkansgrupp för ökad samsyn och erfarenhetsutbyte, infört en e-tjänst, särskilt riktade utbildningsinsatser för att säkerställa en korrekt hantering, kontinuerligt uppdaterade rutinbeskrivningar och information via myndighetens webbplats.
Sammantaget innebär detta att myndigheten har kommit förhållandevis långt i sitt arbete med att stärka hanteringen kring samordningsnummer.
”Tätare samarbete”
– Vi välkomnar ett tätare myndighetsövergripande samarbete där vi tillsammans kan förenkla och förbättra hanteringen kring samordningsnummer. Det gäller att vi också fortsätter att hålla en hög nivå inom vår interna hantering genom att fortsätta med kontinuerliga utbildningsinsatser för våra handläggare och att vi även fortsättningsvis ser över system och processer, säger Astrid Edlund, utredare på Transportstyrelsen.
Skatteverket har haft den samordnande rollen i uppdraget. Utöver Transportstyrelsen har även Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Polismyndigheten deltagit i arbetet.
Till rapporten: Uppdrag att säkerställa att information från folkbokföringen och information om samordningsnummer används ändamålsenligt