Frågor och svar om 112-baserade eCall-system

Övergången från 2G och 3G till 4G och 5G väcker en rad frågor från allmänheten – från både bilägare, konsumentorganisationer, tekniska experter och integritetsförespråkare.

Här är några vanliga och viktiga frågor och svar som kan uppstå:

Tekniska och praktiska frågor

  • 112-baserade eCall-system, direkt kommunikation med 112 larmcentralen (Ofta sägs 112 eCall eller bara eCall). Detta är ett standardiserat, automatiskt nödanropssystem som är obligatoriskt inom EU för nya typer av personbilar och lätta lastbilar efter den 31 mars 2018. Kostnad för användare - ingen extra kostnad.
  • TPS eCall (Third Party Services eCall). TPS eCall är automatiskt nödkommunikationssystem som är frivillig och kommersiell tredjepartstjänster lösning. Anropsmottagare är privat larmcentral som kopplar vidare till 112 larmcentralen vid behov. TPS eCall inte standardiserad på samma sätt som 112 eCall, men det finns vissa tekniska riktlinjer och rekommendationer för att säkerställa kompatibilitet och interoperabilitet inom EU. TPS eCall måste vara interoperabel med det offentliga 112-baserade eCall-systemet inom EU. Kostnad för användare – kan vara extra kostnad.

Om ditt fordon är utrustat med ett 112-baserade eCall-system som enbart stöder 2G eller 3G, kommer det inte att kunna upprätta nödsamtal när dessa nätverk stängs ner i slutet av 2027.

Kravet på 112-baserade eCall-system gäller lätta fordon – det vill säga personbilar och lätta lastbilar upp till 3,5 ton – med typgodkännanden som utfärdats efter den 31 mars 2018. Det innebär att inte alla nya bilar omfattas. Om din bil togs i trafik efter detta datum men baseras på ett äldre typgodkännande, omfattas den inte. Är du osäker på vilket typgodkännande din bil har, bör du kontakta din återförsäljare för att få besked.

Sedan maj 2023 har 112-baserade eCall-systemet varit en kontrollpunkt vid bilbesiktning. För fordon med 112-baserade eCall-systemet som använder 2G- eller 3G-teknik innebär det att funktionen slutar fungera när dessa mobilnät släcks, vilket beräknas ske i slutet av 2027. Transportstyrelsen planerar att ta bort kravet på kontroll av 112-baserade eCall-funktionen vid besiktning. Den uppdaterade föreskriften förväntas träda i kraft i början av 2026 – alltså innan 2G-nätet stängs ner. Därmed ser risken för körförbud på grund av 112-baserade eCall-systemet som slutar fungera ut att vara undanröjd i nuläget.

Kontakta din bilåterförsäljare för att reda på hur du ska uppgradera 112-baserade eCall-enheten.

Säkerhet och integritet

112-baserade eCall-systemet får inte spåra dig kontinuerligt. Det automatiska nödlarmssystemet aktiveras automatiskt vid en allvarlig krock eller kan manuellt aktiveras av föraren.

Uppgifterna i internminnet ska automatiskt och kontinuerligt raderas och inte vara tillgängliga för någon enhet utanför det fordonsbaserade systemet eller den separata tekniska enheten innan 112-baserade eCall-systemet aktiveras.

Teknikskiftet och tidsram

Enligt uppgifter från Telebolagen så pågår nedstängningen av 3G redan nu, nedstängningen av 2G planeras till slutet av 2027, när det sker kommer 112-baserade eCall-systemet som byggdes på 2G/3G-teknikerna inte att fungera längre.

Det finns i dagsläget inget krav på tillverkarna att uppgradera äldre bilar vars 112 eCall-system slutar fungera när 2G- och 3G-näten avvecklas. Det är upp till varje fordonstillverkare att själva avgöra om en uppgradering från 2G och 3G till 4G och 5G är möjlig. Är du osäker rekommenderas du att kontakta din återförsäljare.

Fordon som har 4G- och 5G-baserade 112-system kommer att kunna kommunicera med nödmottagningscentraler från den 1 januari 2026.