Närsynthetsoperation

Du som är pilot eller flygledare och har genomfört eller planerar att genomföra en närsynthetsoperation, läs informationen på denna sida så får du veta vad som gäller efter operationen.

En närsynthetsoperation kan oftast eliminera behovet av glasögon eller kontaktlinser. Tyvärr kan operationen ibland medföra att ögat får en försämrad förmåga att urskilja kontraster och att man lättare drabbas av bländning, vilket inte är lyckat för en pilot eller en flygledare.

Som grundregel gäller att det inte är tillåtet att vara pilot eller flygledare under den första tiden efter en närsynthetsoperation.

Flera metoder att behandla brytningsfel

Brytningsfel kan behandlas genom en laseroperation eller ett linsbyte.

Efter en laserbehandling av hornhinnan är komplikationer numera sällsynta.

Med den nya metoden att byta ut ögats lins mot en syntetisk, multifokal lins får man i de flesta fall en kraftigt ökad bländningskänslighet som leder till att man är olämplig som pilot eller flygledare.

Följande regler gäller för närsynthetsoperation och certifikat

För medicinska intyg klass 1 får brytningsfelet före operationen inte överstiga +/-5 dioptrier och för medicinska intyg klass 3 inte överstiga +5 eller -6 dioptrier. 

För såväl elevtillstånd som medicinskt intyg klass 1, klass 2 och klass 3 kan en flygläkare överväga att ge ett förnyat godkännande när resultatet av operationen är stabilt och eventuella komplikationer kan bedömas, vilket normalt innebär tidigast 3-6 månader efter operationen.

För ett godkännande krävs en undersökning av bländningskänslighet och kontrastseende med godtagbart resultat.

Denna undersökning får endast göras vid Aleris Flyg- och Dykmedicinskt Centrum i Stockholm (08-690 63 62).

Relaterad information