Fartygsregistret

Det svenska fartygsregistret är inrättat för registrering av skepp, skeppsbyggen och båtar. Att ägaren ska registrera sitt fartyg är ett krav som gäller för samtliga skepp samt alla båtar med en största längd av minst 15 meter och båtar som används yrkesmässigt.

Enklare registrering av fartyg

Till följd av lagändringar kommer det att införas nya regler som gör det enklare att regist­rera fartyg i fartygsregistret. De nya reglerna börjar gälla den 1 februari 2018.

Längre väntetider än normalt kan av denna anledning förekomma under en övergångsperiod vid telefonförfrågningar och e-post.

Läs mer om de nya reglerna

För att veta om ett fartyg är en båt eller ett skepp måste du ta reda på skrovets största längd. Om skrovets största längd överstiger 24 meter är fartyget ett skepp, annars är fartyget en båt.
Alla skepp måste vara registrerade i fartygsregistret. Kravet om registrering gäller även för alla båtar med en största längd av minst 15 meter samt båtar som används yrkesmässigt (till bogsering, bärgning, transport av gods eller passagerare, fiske eller uthyrning till allmänheten).
Sveriges skeppslista ges ut en gång om året, i den finns uppgifter om samtliga registrerade skepp och båtar.

Registrering av båtar

Fartyg som är upp till 24 meter långa kallas båtar och registreras i fartygsregistrets båtdel. Samtliga båtar som har en största längd av minst 15 meter ska registreras, oavsett vad de används till. Även mindre båtar som används yrkesmässigt till bogsering, bärgning, transport av gods eller passagerare, uthyrning till allmänheten eller till fiske ska registreras.

Båtar som är kortare än 5 meter ska som regel inte registreras, om de inte används till fiske i havet. Även passagerarbåtar kortare än 5 meter som är gjorda för fler än 12 passagerare ska registreras.

Läs mer om vad som gäller för inregistrering av båt (mindre fartyg).

Registrering av skepp

Du som köper ett skepp måste registrera det i fartygsregistret. Du som köpare har ansvaret för registreringen oavsett om du köper det privat, via en mäklare eller båthandlare.
När ditt skepp är registrerat är det svenskt och du har skydd från krav från utomstående. Det försvårar också en illegal handel med fartyg och du kan belåna det på samma sätt som en fastighet (inteckna). Ett svenskt skepp som inte är registrerat får inte användas.
Vid registreringen ska ett antal handlingar skickas in till Transportstyrelsen. Om skeppet tidigare har haft utländsk ägare krävs ytterligare handlingar.

Läs mer om vad som gäller för inregistrering av skepp

Handläggningstider

Hur snabbt ditt ärende handläggs av Transportstyrelsen beror på vad ärendet gäller och hur komplett din ansökan är.

Handläggningstiderna nedan gäller för kompletta ärenden.

Typ av ärendeHandläggningstid
Inskrivningsärenden i fartygsregistret (t ex skepp) Utreds samma dag
Båtärenden Cirka fyra veckor
Mortifikationsärenden Cirka två veckor

Transportstyrelsen har inskrivningsdag fram till kl. 12.00 varje måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag som inte är helgdag. Handlingar som kommer efter kl. 12.00 handläggs nästkommande inskrivningsdag.

Kontakt

Kontakta sjöfartsregistret om du har frågor, vi har telefontid klockan 10-12.