Direktanmälan

Här har vi samlat information, dokumentation och blanketter för dig som har direktanmälan.

Via sidan Senaste nytt inom direktanmälan kan du som användare av direktanmälan och direkåtkomst få den senaste informationen från oss.

Helpdesk för direktanmälare

Har du frågor rörande bland annat verksamhet, handhavande och systemstöd kontakta Transportstyrelsens helpdesk för direktanmälare (extern helpdesk) på telefon 010-495 54 08. Öppet vardagar 09.00-15.00.

Mejla din anmälan eller rättelse

Från den 1 september 2019 kan du inte längre faxa in din anmälan eller rättelse. Vi hänvisar istället till respektive mejladress nedan.

Rättelser och intyg

Tänk på att endast skicka in en rättelse per mejl. Det underlättar vår hantering och gör att vi kan hantera ditt ärende snabbare.

Mejl som skickas till oss kan vara på maximalt 25 MB. (Gränsen gäller för hela meddelandet sammantaget inklusive bifogade filer.)

Rättelser för kredit och leasing
Mejl: rattelsekl@transportstyrelsen.se
Brev: Transportstyrelsen, 701 88 Örebro

Rättelser för ägarbyten
Mejl: rattelseab@transportstyrelsen.se
Brev: Transportstyrelsen, 701 88 Örebro

Intyg om godkännande vid efterkontroll
Mejl: akutanmalan.fordon@transportstyrelsen.se
Brev: Transportstyrelsen, 701 88 Örebro

Vid akuta situationer

Då det av tekniska skäl inte går att göra en direktanmälan.
Mejl: akutanmalan.fordon@transportstyrelsen.se
Mejlen hanteras måndag-fredag 08:00-16:00.

Felanmälan vid driftstörning

Vid driftstörning eller misstänkta fel/buggar i systemet sker anmälan till Transporstyrelsens Servicedesk enligt nedan.

Kontorstid:
Vardagar kl. 07.00–17.00, kontakta Transportstyrelsens Servicedesk på telefon 0771‑559 500.

Övrig tid:
På helgfria vardagar kl. 17.00–07.00, helger, helgdagar eller när myndigheten är stängd ska felanmälan göras direkt till Transportstyrelsens Incident Managers.
Telefonnumret hittar du på respektive branschsida.

Notera att felanmälan och felsökning även bör ske inom egen verksamhet innan felanmälan till Transportstyrelsen.

Observera att Transportstyrelsens Servicedesk endast ska kontaktas vid driftstörning eller vid misstänkta fel/buggar i systemet.

Har du frågor rörande verksamhet, handhavande och systemstöd kontakta i stället vår helpdesk för direktanmälare på telefon 010-495 54 08. Öppet vardagar 09.00–16.00.

Dokument

Instruktion Direktanmälan
Instruktion Direktanmälan - ackrediterade verkstäder

Blanketter

Fullmakt för direktanmälan
Fordonsanmälan
Rättelse av försäljning
Rättelse av inbyte