1. Risker som finns vid körning på olika typer av underlag

Hur ska du köra med din terränghjuling för att undvika skador på marken?                        

  • Med fyrhjulsdrift och lågt varvtal
  • Med bakhjulsdrift och högt varvtal
  • Med bakhjulsdrift och lågt varvtal
  • Med fyrhjulsdrift och högt varvtal

Varför ska du undvika att köra terränghjuling i våtmarker?

  • Det är risk att köra fast
  • Det kan bli skador på terränghjulingen av allt vatten
  • Det kan bli spår i terrängen som skadar våtmarken

2. Risker som finns vid körning i olika terrängförhållanden

Hur ska du placera tyngdpunkten vid körning på skrå för att inte välta med din terränghjuling?

  • Jag ska sitta framåtlutad för att få lägre tyngdpunkt
  • Jag ska flytta kroppen inåt mot sluttningen
  • Jag ska luta mig bakåt för att få bättre balans

Du ska köra uppför en brant backe med din terränghjuling. Hur gör du lämpligast?

  • Jag försöker att köra på skrå så att det inte blir så brant
  • Jag sitter ner och lutar mot ryggstödet och tar spjärn
  • Jag ställer mig i skoterställning och försöker få vikt på framhjulen                           

3. Risker som är förknippade med denna speciella typ av fordon

Hur påverkas förare och passagerare vid färd med terränghjuling på ojämn mark?

  • Passageraren utsätts för större rörelseenergi än föraren
  • Föraren utsätts för större rörelseenergi än passageraren
  • Passageraren och föraren utsätts för samma rörelseenergi

Vilken är den vanligaste olyckstypen vid körning med terränghjuling?

  • Kollision
  • Stegring
  • Vältning

4. Risker som finns vid körning med passagerare

Vilken är den största risken vid färd med passagerare på en terränghjuling?

  • Att det blir överstegring på grund av vikten
  • Att passageraren ramlar av i en skarp kurva
  • Att terränghjulingen lättare välter

Vad är lämpligt att informera din passagerare innan du skjutsar på din terränghjuling?

  • Att sitta så rakt som möjligt under färden
  • Att hålla i sig i mig som förare och följa med i mina rörelser
  • Att hålla i sig i handtagen bakom sittdynan

5. Bromssträckor vid skilda hastigheter, väder- och vägförhållanden

Hur mycket längre blir din bromssträcka om du ökar hastigheten från 20 km/timme till 40 km/timme?

  • Den blir dubbelt så lång
  • Den blir fyra gånger längre
  • Den blir åtta gånger längre

Du kör en terränghjuling i 30 km/timme och bromssträckan blir 15 meter. Hur lång blir bromssträckan om du kör 60 km/timme?

  • 30 meter
  • 45 meter
  • 60 meter

6. Hur föraren ska handla vid en olycka och vilka åtgärder man kan vidta

Du kommer fram till en olycksplats där du finner en person som är vid medvetande, men som du tror har drabbats av cirkulationssvikt/chock. Vad är lämpligast att du gör?

  • Jag kontrollerar fria luftvägar och lägger personen i stabilt sidoläge
  • Jag ger personen något att äta och dricka
  • Jag håller personen varm och pratar lugnande

Du kommer till en olycksplats och en person är medvetslös men andas själv. Hur kan du på bästa sätt hjälpa den skadade?

  • Jag placerar den skadade i stabilt sidoläge
  • Jag lägger en filt över den skadade
  • Jag lägger den skadade på rygg med benen högt