1. Säkerhetsfaktorer som rör förare, passagerare och fordonet
Varför ska du inte placera ett barn framför dig vid färd med terränghjuling?
- Det finns risk att barnet kläms mellan dig och styret
- Barnet kan komma åt reglagen
- Barnet kan lätt ramla av
Hur kan en terränghjuling påverkas vid färd med passagerare?
- Den kan bli svårare att manövrera
- Bromssträckan kan bli kortare
- Väggreppet kan försämras
2. Säkerhetsfaktorer som har samband med fordonets last
Var ska du i första hand placera last vid färd med din terränghjuling?
- Fram, för att minska stegringsrisken
- Bak, för att den inte ska skymma sikten
- Fram, för att jag ska se att den sitter fast ordentligt
- Bak, för att få bättre fäste på bakhjulen
Hur mycket extra bränsle får du totalt ha med på din terränghjuling?
- 60 liter i ett kärl
- 120 liter fördelat på två kärl
- 240 liter fördelat på fyra kärl
3. Förarens och passagerarens personliga skyddsutrustning
Vad är riktigt om användning av hjälm i samband med körning med terränghjuling?
- Hjälm är obligatoriskt för både förare och passagerare
- Hjälm är inte obligatoriskt vid körning i terräng
- Hjälm är obligatoriskt för förare och rekommenderas för passagerare
Vad är lämpligt att använda när du kör terränghjuling?
- Skyddshandskar
- Hörselskydd
- Kraftiga kängor
4. Fordonets användning i miljöhänseende
Hur kan du minimera mängden skadliga avgaser när du kör terränghjuling?
- Jag kör med lågt varvtal
- Jag varmkör motorn före färd
- Jag kör på miljöbränsle som är fritt från skadliga ämnen
Hur kan du som förare till en terränghjuling påverka miljön?
- Jag varmkör motorn innan jag kör
- Jag utför service på terränghjulingen regelbundet
- Jag kör på så låg växel som möjligt
5. Mekaniska aspekter som har betydelse för säkerheten
Vad har reglaget två- och fyrhjulsdrift för funktion?
- Man kan välja vilket hjul som ska bromsas
- Differentialspärren läggs i och terränghjulingen blir därmed enklare att styra
- Man kan enkelt växla mellan tvåhjuldrift och fyrhjulsdrift för att få bättre drivning
Vad ska du göra för att få stopp på terränghjulingen om du under körning märker att gasreglaget fastnat?
- Trycka extra hårt på gasreglaget
- Bromsa så att terränghjulingen stannar
- Rycka ut nödstoppslinan
6. Fordonets olika manöverorgan
När du bromsar så hörs ett metalliskt ljud. Hur åtgärdar du det?
- Jag rengör bromsskivorna
- Jag byter bromsklossarna
- Jag kontrollerar bromsarna vid nästa service
Du känner att din broms känns mjuk och fjädrande när du trycker in handtaget. Vad beror det på?
- Det kan finnas luft eller läckage i bromssystemet
- Bromsskivan kan vara skev
- Bromsen kan vara kall och behöva värmas upp
7. Kontroller som ska göras före körning
Vad är viktigt att kontrollera före körning med din terränghjuling?
- Bromsarna
- Belysningen
- Vätskenivåerna
- Fjädringen
Vad ska du i första hand kontrollera före körning?
- Belysning, bränslenivå och bromsar
- Mönsterdjup på däcken och bromsvätska
- Belysning, vinsch och startspärr
8. Fordonstillbehör och extrautrustning
Vad är viktigast att ha med på terränghjulingen som extrautrustning?
- Första förband
- Variatorrem
- Brandsläckare
Vinsch är en vanlig extrautrustning på terränghjuling. Varför bör du ha motorn igång under vinschning?
- För att snabbt kunna köra framåt eller bakåt
- För att ladda batteriet under vinschningen
- För att ha drivning på hjulen