1. Säkerhetsfaktorer som rör förare, passagerare och fordonet
Var sitter ett litet barn säkrast vid färd med snöskoter?
- Bakom föraren med armarna runt förarens midja
- I en skoterpulka tillsammans med en vuxen
- Framför föraren så att det kan ha styret som stöd
Varför ska du inte placera barn framför dig vid färd med snöskoter?
- Det finns risk att barnet kläms mellan mig och styret
- Barnet kan komma åt reglagen
- Barnet kan lättare ramla av
2. Säkerhetsfaktorer som har samband med fordonets last
Hur mycket extra bränsle får du totalt ha med på din snöskoter?
- 60 liter i ett kärl
- 120 liter fördelat på två kärl
- 240 liter fördelat på fyra kärl
Du har spänt fast packlådan på snöskotern med ett spännband. Vad är viktigast att kontrollera?
- Att jag inte spänt så hårt att lådan går sönder
- Att inte spännbandet släpar och trasslar in sig i drivbandet
- Att spännbandet är av godkänd typ
3. Förarens och passagerarens personliga skyddsutrustning
Hur klär du dig lämpligast för att hålla dig varm vid körning med snöskoter?
- Med kraftiga byxor och en tjock tröja
- Med flera tunnar lager
- Med åtsittande kläder
Vilken skyddsutrustning är det lämpligast att du i första hand använder vid körning med snöskoter?
- Handledsskydd
- Ryggskydd
- Stövlar
4. Fordonets användning i miljöhänseende
Kan du påverka hur farliga avgaser din snöskoter släpper ut?
- Ja, genom att serva och hålla snöskotern i gott skick
- Nej, det går inte att påverka
- Ja, genom att varmköra snöskotern innan färd
Hur kan du som skoterförare begränsa avgasutsläppen?
- Genom att aldrig köra vid kallare temperatur än -10 grader
- Genom att varmköra motorn före färd
- Genom att köra varsamt och planera min körning
5. Mekaniska aspekter som har betydelse för säkerheten
Vad har nödstoppet och nödstoppslinan för funktion på din snöskoter?
- De gör så att snöskotern går att starta
- Om jag är på väg att ramla av, håller nödstoppslinan mig kvar på snöskotern
- Om jag ramlar av, ska motorn och snöskotern stanna
Vad ska du göra för att få stopp på snöskotern om du under körning märker att gasreglaget fastnat?
- Trycka extra hårt på gasreglaget
- Bromsa så att snöskotern stannar
- Rycka ut nödstoppslinan
6. Fordonets olika manöverorgan
Hur hanterar du gasen i en kraftig nedförsbacke där det finns risk att drivbandet låser sig på grund av halt underlag?
- Jag ger svagt gaspådrag
- Jag ger inget gaspådrag
- Jag ger fullt gaspådrag
Vilken är största risken om gasreglaget på snöskotern kärvar?
- Snöskotern kan skena okontrollerat
- Snöskotern blir svårstartad
- Snöskotern går inte att köra långsamt
7. Kontroller som ska göras före körning
Vad är viktigast att kontrollera före körning med din snöskoter?
- Gasreglage, bromsreglage, drivmatta och belysning
- Variatorrem, belysning, stänkskydd och dragkrok
- Värmehandtag, fjädring bak och fram samt belysning
Vad är viktigast att kontrollera innan du startar din snöskoter inför en skoterfärd?
- Att variatorremmen är oskadad
- Att gasvajern går lätt och inte kärvar
- Att belysningen fungerar
8. Olika typer av drivband och slirskydd
Vilken av följande drivmattor ger sämst grepp om du ska dra en släde på en hård packad skoterled?
- Drivmatta med 75 mm kamhöjd
- Drivmatta med 25 mm kamhöjd
- Drivmatta med 39 mm kamhöjd
Kan drivbandets kammar påverka bränsleförbrukningen?
- Drivbandets kammar påverkar inte bränsleförbrukningen
- Höga drivbandskammar ökar generellt bränsleförbrukningen
- Låga drivbandskammar ökar generellt bränsleförbrukningen
9. Fordonstillbehör och extrautrustning
Vilken är den viktigaste extrautrustningen att ta med om du ska åka en långtur med snöskotern?
- Bränsle och olja
- Variatorrem och spade
- Skor och filt
Vad är viktigast att du har med dig om du ska ut på en längre tur med snöskoter?
- Glödlampor
- Karta och kompass
- Skor och extra kläder