1. Uppfattnings- och omdömesförmåga

Vad innebär det att vara en riskmedveten mopedförare?

  • Att veta att det kan ske olyckor men att risken att krocka är liten om jag bara följer trafikreglerna
  • Att ständigt vara uppmärksam på möjliga risker, köra defensivt och anpassa min körning efter varje situation
  • Att veta att riskerna att krocka minskar om jag har en moped i bra skick

Vad kan följden bli om du faller för grupptrycket från dina kompisar?

  • Jag kommer att köra fortare än vad jag klarar av i en viss trafiksituation
  • Jag kommer att köra extra riskmedvetet när jag antar en utmaning
  • Jag kommer att köra på mitt sätt och struntar i andras värderingar

2. Reaktionstid och förmåga att fatta beslut

Vad kan påverka din reaktionstid?

  • Trötthet
  • Däckens mönsterdjup
  • Alkohol
  • Väglaget

Hur kan du förkorta din reaktionstid när du kör moped?                   

  • Genom att förutse farorna i trafiken och ha bromsberedskap
  • Genom att köra med stor säkerhetsmarginal till framförvarande fordon
  • Genom att köra med god säkerhetsmarginal till fordon som jag passerar

3. Hur alkohol, andra droger, mediciner, sjukdom och trötthet påverkar människan

Hur påverkas du som mopedförare när du blir trött?   

  • Min reaktionsförmåga försämras
  • Mitt omdöme försämras
  • Min uppmärksamhet försämras

Hur påverkas vi som människor av alkohol?

  • Omdömet försämras
  • Reaktionsförmågan försämras
  • Samordningen av rörelser blir lite bättre
  • Mörkerseendet försämras

4. Riskfaktorer som är förknippade med såväl egen som andra trafikanters bristande erfarenhet

Vilka risker finns det för dig som är ovan mopedförare i trafiken?

  • Det finns risk att jag kör för långsamt och blir till hinder för andra
  • Det kan vara svårt att hinna med att ta in all viktig information
  • Det kan vara svårt att se vad som är viktigast i situationen
  • Det finns risk att jag kör för fort och inte hinner bromsa i tid

Varför råkar unga förare lättare ut för trafikolyckor än äldre mer erfarna förare?  

  • Unga förare har mycket längre reaktionstid
  • Unga förare överskattar sin förmåga
  • Unga förare blir lättare trötta