Uppdaterad information om defekta livbojar och hur de testas

2009-12-10

Intresset för defekta livbojar ombord på fartyg har ökat markant här i Sverige och internationellt. Här kommer en redogörelse för vad som har hänt sedan dess och hur man kontrollerar livbojar ombord.

Intresset för defekta livbojar ombord på fartyg har ökat markant här i Sverige och internationellt. Detta framgår inte minst av media. Det var efter upptäckten ombord på ett svenskt fartyg att det genom ett injektionshål för skummet, som normalt sett helt ska fylla livbojen, kan komma in vatten.

Transportstyrelsens sjöfartsavdelning vill vara tydlig med att påpeka att det är vissa livbojar från tillverkare som nämns här som är defekta men absolut inte alla. Det kan vara så att det bara är en del livbojar i vissa serier eller årgångar som inte uppfyller kraven.

Vi har nu kännedom om tre typer och märken av livbojar där skummet har sjunkit ihop. Enligt obekräftade uppgifter kan det finnas upp till åtta fabrikat med brister.

Vad sjöfartsavdelningen vet nu är att den italienska livbojen typ ”Altura > 2,5 kg”, som producerats i ett parti 2004, har problem med att skummet sjunkit ihop och livbojen kan därför ta in vatten. Det är inte alla livbojar som är defekta i den serien. Tillverkaren Veleria San Giorgio vet detta nu efter en undersökning man har gjort. Hittar man fel på dessa livbojar får man nya efter att kontakta leverantören.

I den grekiska tillverkaren E.G Vallianatos S.A. livbojar, med beteckningen EVAL, har också för lite skum upptäckts. Dessa är enligt uppgift tillverkade 2007. Företaget har inte kommit med någon rapport eller  uppgifter om hur man ska förfara om man hittar livbojar som inte uppfyller kraven.

Den engelska tillverkaren Cosalt, som har livbojar med namnet Perrybuoy, har i dagsläget inte heller lämnat rapporter från tester eller annan information om sina bojar.

(Den finns även en fjärde livboj med namnet UNITOR som har figurerat i detta sammanhang men sjöfartsavdelningen har inga uppgifter om att skummet i dessa skulle ha sjunkit till lika låga nivåer som de tre typerna av livbojar ovan.)

En bra metod att kontrollera livbojarna ombord togs fram av det Italienska företaget Veleria San Giorgio. Vi har nu byggt vidare på den enligt följande:

1. Kontrollera om det skvalpar eller kommer vatten från skalet.
2. Om skummet har sjunkit ihop kan det även låta om livbojen när man skakar den.
3. Om någon av punkterna 1 och 2 inträffar kan man med stor sannolikhet misstänka att skummet har sjunkit ihop.
4. Hitta hålet där skummet har sprutats in. Finns oftast under en av reflexerna.
5. Titta efter om livbojen är fylld med skum.
6. Om livbojen inte är full av skum, fyll den då med vatten.
7. Väg livbojen.
8. Töm den sedan på vatten och väg den igen.
9. Jämför med vägningen i punkt 7. Är skillnaden större än 400 gram ska livbojen bytas ut.

När Transportstyrelsens fartygsinspektörer kommer ombord ska de fr.o.m. nu fråga om livbojarna är testade. Om detta inte är gjort (under förutsättning att livbojen är av sådan typ att det finns en potentiell risk att vatten kan komma in) ska en test ske med godkänt resultat innan certifikat påtecknas eller förnyas.

Italienska sjöfartsmyndigheten har påbörjat en utredning.