Förarens ansvar

Du som förare är ansvarig för att följa kör- och vilotidsreglerna. Vid vägkontroll som utförs av Polisen kan du personligen dömas till böter om du brutit mot gällande regler. Polisen kan också skicka en rapport till Transportstyrelsen som utreder transportföretagets ansvar för dina överträdelser.

Innan du påbörjar en transport ska du kontrollera att färdskrivaren i fordonet är besiktigad inom de senaste två åren. Ett fordon med en ej besiktigad färdskrivare får endast användas för transporter som är undantagna regelverket och färdskrivare inte krävs.

Det är ett gemensamt ansvar hos dig som förare och transportföretaget att färdskrivaren och förarkortet fungerar. Färdskrivaren och kortet ska hanteras med varsamhet och användas på rätt sätt. Du ska aktivt välja aktivitet under arbetsdagen så att tillgänglighet, annat arbete och vila registreras av färdskrivaren. Om du utför aktiviteter under din arbetsdag som inte registreras av färdskrivaren ska dessa registreras manuellt i efterhand.

Ditt ansvar vid användning av analog färdskrivare

I fordon med analog färdskrivare registreras kör- och vilotider på diagramblad. Diagrambladen ska vara korrekt ifyllda. Smutsiga eller skadade blad ska inte användas. Använd rätt diagrambladstyp och kontrollera att det sitter på rätt plats i färdskrivaren. Ett diagramblad får inte användas längre än avsedd tid, vilket är 24 timmar (om färdskrivaren inte är konstruerad för en längre registreringsperiod).

Innan körningen börjar ska du som förare kontrollera att färdskrivaren fungerar och visar rätt tid. Diagrambladen ska efter användning skyddas på lämpligt sätt.

När du kör ett fordon utrustat med analog färdskrivare ska du vid vägkontroll kunna visa upp diagrambladet för innevarande dag och de föregående 28 kalenderdagarna. Om du har ett förarkort ska du även kunna visa upp det tillsammans med eventuella noteringar som gjorts för hand och utskrifter som gjorts under samma tidsperiod.

När du inte längre behöver ha med dig dina diagramblad ska de lämnas till transportföretaget. Om du kört åt flera företag på samma diagramblad så ska du lämna originalet till ett av företagen och kopior till övriga.

Läs mer om hantering av analog färdskrivare.

Ditt ansvar vid användning av digital färdskrivare

I fordon med digital färdskrivare registreras kör- och vilotider både på ditt förarkort och i färdskrivaren. Du ska alltid använda ditt eget förarkort. Det är inte tillåtet att använda någon annans förarkort. Om ditt kort blir stulet, borttappat eller inte fungerar, ska du anmäla det till Transportstyrelsen. Redovisning av din arbetstid måste då göras med hjälp av utskrift från färdskrivaren. För att utskrift ska kunna göras så måste tillräckligt med papper avsett för färdskrivaren finnas med i fordonet.

Om färdskrivaren inte registrerar uppgifter under en transport ska du göra tidsredovisningen manuellt på baksidan av det papper som är avsett för färdskrivaren.

Information som lagras på ditt förarkort ska kopieras av transportföretaget så ofta att inga uppgifter går förlorade. Tidsperioden inom vilken uppgifterna ska kopieras får inte överskrida 28 dagar. Om du kört åt flera företag ska ditt förarkort kopieras av samtliga företag. Ett tips är att du efter ditt sista pass innan ledighet (exempelvis vid semester) kopierar ditt förarkort.

Om något oväntat skulle ske, till exempel en stor trafikolycka eller extrema väderförhållanden, får du som förare avvika från reglerna om maximal körtid och minimal vilotid för att nå fram till en lämplig plats att stanna på förutsatt att det inte äventyrar trafiksäkerheten. Om du anser att det är nödvändigt att avvika från reglerna ska du ange skälen för avvikelsen på ett diagramblad, på en utskrift från färdskrivaren så snart du når fram till en lämplig plats. Observera att avvikelsen från den tillåtna körtiden inte får vara allmänt förekommande utan måste bero på exceptionella förhållanden som inte är kända på förhand. Avvikelsen får heller inte leda till för kort rast eller vila.

Läs mer om hantering av digital färdskrivare.