Flygoperativ information, arkiv

Transportstyrelsen publicerar här ett arkiv med information som bedöms vara viktig och av intresse men hänvisar till respektive utgivare för komplett information.

Runway Incursion - en ökande trend

Aktuell statistik visar att Runway Incursion är en fara som fortsatt måste motverkas på flera olika sätt. Trots justering mot en ökande trafik, stiger index för RI.

Publicerades 2017-04-25

EASA SIB 2017-01, Safety Precautions regarding the Transport by Air of Damaged, Defective or Recalled Lithium Batteries

EASA har dragit tillbaka SIB 2016-14R1 som fokuserar på Samsung Galaxy Note 7 och ersätter denna med allmänna rekommendationer när det gäller PED och telefoner.

Publicerades 2017-02-10

Ytterligare korrigering, EASA SIB 2016-19-R1

 Information om behov av uppdatering för vissa ACAS installationer på Textron Aviation (formerly Cessna), Embraer, Gulfstream and Learjet.

Publicerades 2017-01-10

EASA SIB 2016-02, Use of Erroneous Parameters at Take-off

The investigation reports and studies related to a number of accidents and serious incidents worldwide have highlighted a safety issue related to the use of erroneous mass data or take-off performance data. The analysis conducted showed also that various aircraft types have been involved making this a general safety concern.

Publicerades 2016-02-16

EASA SIB 2015-17R1, Unreliable airspeed indication at high altitude/Manual handling at high altitude (uppdaterad 2015-10-16)

EASA rekommenderar att operatörer och träningsorganisationer med flygplan som opererar på höjder överstigande FL300, snarast ska tillse att piloter genomgår teoretisk och praktisk träning när det gäller handhavande på hög höjd. Denna träning ska därefter införlivas i den återkommande utbildningen.

Publicerades 2015-10-21