Tillstånd för infrastrukturförvaltare och nationellt infrastrukturtillstånd
Transportstyrelsen tar ut avgifter för olika typer av prövningar.
Transportstyrelsen tar ut en avgift för att pröva en ansökan om tillstånd för infrastrukturförvaltare. Nivån på avgiften skiljer sig åt beroende på om ansökan omfattar sidospår eller huvudspår. Omfattar tillståndet till någon del huvudspår debiteras avgift enligt huvudspår.
Uppgifterna avser antal spårkilometer som infrastrukturförvaltaren ansöker om att förvalta.
Säkerhetstillstånd
Antal spårkilometer som förvaltas | Avgift (kr) |
---|---|
Sidospår < 1,0 km | 27 000 |
Sidospår 1 - 10 km | 63 000 |
Sidospår > 10 - 100 km | 89 000 |
Sidospår > 100 km | 95 000 |
Huvudspår < 100 km | 72 000 |
Huvudspår 100 - 2 000 km | 179 000 |
Huvudspår > 2 000 km | 1 476 000 |
Nationellt infrastrukturtillstånd
Antal spårkilometer som förvaltas | Avgift (kr) |
---|---|
Sidospår < 1,0 km | 27 000 |
Sidospår 1 - 10 km | 63 000 |
Sidospår > 10 - 100 km | 89 000 |
Sidospår > 100 km | 95 000 |
Huvudspår < 100 km | 72 000 |
Huvudspår 100 - 2 000 km | 179 000 |
Huvudspår > 2 000 km | 1 476 000 |
Den som ansöker om nationellt infrastrukturtillstånd behöver till och med den 31 oktober 2025 inte betala avgift om den som söker har ett säkerhetstillstånd enligt järnvägslagen (2004:519) som skulle ha omprövats enligt 3 kap. 9 § i samma lag.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!