Inrättande av parkeringsplats reserverad för rörelsehindrade med parkeringstillstånd

2019-09-17

Fråga om begäran om lokala trafikföreskrifter om parkeringsplats för rörelsehindrade på gata. I den gällande detaljplanen angavs att en del av användningen på gatan är parkeringsplats avsedd för bilpool.

I utredningen framkom att närmaste parkeringsplats för rörelsehindrade på gatumark låg långt bort och att det inte var utrett om behovet av parkeringsplats för rörelsehindrade var tillgodosett på kvartersmark i närheten.

I plan- och bygglagen finns bestämmelser om tillgänglighet för rörelsehindrade till allmänna platser och lokaler dit allmänheten har tillträde samt om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder.

Transportstyrelsen ansåg mot den bakgrunden att vad som anges i aktuell detaljplan inte utgör ett hinder att anordna en parkeringsplats för rörelsehindrade på gatumark när behovet av tillgänglighet i fråga om parkeringsplatser för rörelsehindrade inte är tillgodosedd på kvartersmark.

Beslutsdatum: 2019-09-01

Diarienummer: TSV 2019-323

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen upphäver länsstyrelsens och kommunens beslut och återförvisar ärendet till kommunen för fortsatt handläggning.

Redogörelse för ärendet

Du har genom överklagandet av Läns­styrelsen i Stockholms län beslut den 18 december 2018, i ärende med diarienummer 2581-35965-2018 (bilaga), fullföljt överkla­gandet av Stockholms kommuns beslut den 6 juli 2018, i ärende med dia­rienum­mer T2018-01348. Kommunen avslog din begä­ran om inrät­tande av parkerings­plats reserverad för rörelsehindrade med parkeringstill­stånd på Slåttervallsgatan 5, Stockholms kommun.

Till stöd för överklagandet anför du bland följande.

  • Jag har sökt handikapplats utanför min adress Slåttervallsgatan 5, idag är denna gata belamrad med 10–12 hyrbilar. Hur kan ni ge tillåtelse att dessa bilar står uppställda hela dygnet? Runt fastighetens andra gator finns ytterligare ca 5–6 hyrbilar.
  • I fastigheten Slåttervallsgatan 1–5 finns ett LSS boende som varje dag kräver transporter, antingen taxi eller privata. Var har ni tänkt att dessa bilar ska parkera när gatan är belamrad med hyrbilar?
  • Jag anser att jag med andra är diskriminerade eftersom ni inte tänker upplåta parkeringsplatser för innehavare av parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

Transportstyrelsen har inhämtat gällande detaljplan, vilken du tagit del av och inkommit med ett yttrande.

Företrädare från Transportstyrelsen har tagit del av förhållandena på platsen.

Skäl för beslut

Särskilda trafikregler får meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng, se 10 kap. 1 § första stycket trafikförordningen (1998:1276). De särskilda trafikreglerna får bland annat gälla tillåtelse att stanna eller parkera fordon och tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkering, se 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 17. Lokala trafikföreskrifter meddelas av kommunen för samtliga vägar inom tättbebyggt område om föreskrifterna rör färdhastighet, stannande eller parkering.

Stockholms kommun har beslutat att avslå en begäran om att meddela lokala trafikföreskrifter med särskilda trafikregler om parkeringsplats för rörelsehindrade och villkor för sådan parkering. Frågan är således om det framkom­mit att det är motiverat att meddela sådana särskilda trafikregler som begä­ran avser.

I gällande detaljplan anges att en del av användningen på Slåttervallsgatan 1–5 är parkeringsplats avsedd för bilpool.

Det finns ingen bestämmelse i trafikförordningen som anger när kommunen ska föreskriva att det endast får parkeras fordon som används för transport av rörelsehindrade med parkeringstillstånd enligt 13 kap. 8 § trafikförordningen eller utländska parkeringstillstånd som ger samma rätt att parkera.

Transportstyrelsen har i skrivelse till Stockholms kommun begärt information om var närmaste tillgängliga parkeringsplats för rörelsehindrade finns i Norra Djurgårdsstaden västra delen i stadsdelarna Hjorthagen och Norra Djurgården.

Stockholms kommun har i mejl den 4 juni 2019 meddelat att sett från Slåttervallsgatan 5 är den närmaste parkeringsplatsen för rörelsehindrade, som ligger på allmän gatumark, placerad mitt emot Motalavägen 27. Kommunen har ingen information om var den närmaste parkeringsplatsen finns gällande parkering på kvartersmark.

Karta Slåttervallsgatan 5 och Motalavägen 27

I regeringens proposition 2000/01:48 Tillgänglighet till offentliga lokaler och på allmänna platser till den äldre plan- och bygglagen anges bland annat följande.

  • Enligt regeringens mening bör tydligare krav därför ställas på att enkelt åtgärdade hinder skall undanröjas i offentliga lokaler och på allmänna platser. Sådana enkla åtgärder kan vara att öka orienterbarheten, t.ex. genom kontrastmarkering, skyltning och belysning samt att ta bort mindre barriärer, t.ex. genom att ta bort trösklar, flytta felaktigt placerade dörröppnare, skaffa ramper för att överbrygga mindre nivåskillnader, ändra utformningen av trottoarkanter vid övergångsställen och sätta upp tydliga anvisningar för tillgänglig väg. Många av dessa åtgärder kan göras som en del av det löpande underhållet och ingå i förvaltningen av lokaler och allmänna platser.

I 2 kap. 6 § plan- och bygglagen (2010:900) anges bland annat att vid planläggning ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området. I 8 kap. 12 § första stycket samma lag anges att det som gäller i fråga om tomter ska i skälig utsträckning tillämpas också på allmänna platser och på områden för andra anläggningar än byggnader, dock att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna använda platsen eller området i den utsträckning som följer av föreskrifter meddelade med stöd av denna lag. I andra stycket anges att ett hinder mot tillgänglighet eller användbarhet på en allmän plats alltid ska avhjälpas, om hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa.

En angöringsplats för bilar ska finnas och parkeringsplatser för rörelsehindrade ska kunna ordnas efter behov inom 25 meters gångavstånd från en tillgänglig och användbar entré till publika lokaler, arbetslokaler och bostadshus. Markbeläggningen på sådana angöringsplatser och parkeringsplatser ska vara fast, jämn och halkfri, 3:122 Boverkets byggregler (BFS 2011:6) - föreskrifter och allmänna råd.

I Boverkets föreskrifter om och allmänna råd (2011:13) om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser anges i 2 § att föreskrifterna gäller tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. De omfattar lokaler dit allmänheten har tillträde och allmänna platser.

Mot bakgrund av ovanstående anser inte Transportstyrelsen att vad som anges i aktuell detaljplan utgör ett hinder för att anordna en parkeringsplats för rörelsehindrade på gatumark när behovet av tillgänglighet i fråga om parkeringsplatser för rörelsehindrade inte är tillgodosett på kvartersmark. I ärendet framkommer att kommunen inte har utrett tillgången till parkeringsplatser för rörelsehindrade på kvartersmark. Länsstyrelsens och kommunens beslut ska därför upphävas och ärendet återförvisas till kommunen för fortsatt handläggning.

Överklagande

Detta beslut får enligt 6 § lagen (1978:234) om nämnder för vissa trafikfrågor inte överklagas.