Hastighetsbegränsning inom områden m.m. i Lomma kommun

2016-05-26

Transportstyrelsen bifaller överklagandet och upphäver Lomma kommuns beslut om föreskrifter och lokala trafikföreskrifter om hastighet

Beteckning: TSV 2015:1828
Beslutsdatum: 2016-05-26

Redogörelse för ärendet

Lomma kommun har den 11 och 28 februari 2014 meddelat ett antal föreskrifter enligt 3 kap. 17 § trafikförordningen (1998:1276) och lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § samma förordning. Föreskrifterna gäller begränsning av högsta tillåtna hastighet för ett antal områden inom tättbebyggt område, ett antal gator och vägar inom tättbebyggt område och väg utom tättbebyggt område, för vilken kommunen är väghållare.

NN överklagade kommunens beslut om föreskrifter till Länsstyrelsen i Skåne län, som den 27 juni 2014 i ärende med diarienummer 258-8009-2014 avslog överklagandet.

Länsstyrelsens beslut överklagades till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen beslutade den 19 november 2014 att upphäva länsstyrelsens beslut och återförvisa till länsstyrelsen för fortsatt handläggning.

Länsstyrelsen avslog den 8 april 2015 i ärende med diarenummer 258-29457-2014 (se bilaga 1) NNs överklagande.

NN har därefter överklagat länsstyrelsens beslut av den 8 april 2015 till Transportstyrelsen. NN har därigenom fullföljt sitt överklagande av Lomma kommuns beslut den 17 och 28 februari 2014, om föreskrifter och lokala trafikföreskrifter om hastighet i Lomma Kommun.

I överklagandet har NN hänvisat till vad NN tidigare har anfört i ärendet samt lämnat vissa synpunkter på länsstyrelsens handläggning.

NN har i samtal den 23 november 2015 förtydligat sitt överklagande och begärt att Transportstyrelsen ska upphäva de beslut om föreskrifter som kommunen meddelat som begränsar den högsta tillåtna hastigheten till lägre hastighet än innan kommunens beslut fattades.

Transportstyrelsen har från kommunen fått ta del av samtliga handlingar som legat till grund för aktuella beslut om föreskrifter. Kommunen har inkommit med handlingen "Hastighetsplan Lomma kommun" beslutad den 5 november 2012. Av kommunens hastighetsplan framgår att förslag på hastighetsplan gjorts av konsultföretaget Vectura Consulting AB enligt metoden Rätt Fart i Staden.

Företrädare för Transportstyrelsen har tagit del av förhållandena på plats samt tagit del av detaljplaner på Lomma kommuns hemsida.

Skäl för beslutet

Tillämpliga bestämmelser

Enligt 3 kap. 17 § första stycket trafikförordningen får fordon inom tättbebyggt område inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.

Enligt andra stycket får kommunen, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön, meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt om eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.

Utom tättbebyggt område får, enligt 3 kap. 17 § tredje stycket trafikförordningen, fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).

Enligt 10 kap. 1 § trafikförordningen får särskilda trafikregler meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng.

Enligt 10 kap. 1 § andra stycket får de särskilda trafikreglerna gälla bland annat avvikelser från bestämmelserna om hastighet i 3 kap. 17 § första stycket eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 § andra stycket, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Sådana föreskrifter får enligt 10 kap. 3 § meddelas av kommunen i fråga om samtliga vägar inom tättbebyggt område samt för vägar utom tättbebyggt område för vilka kommunen är väghållare.

I ärendet aktuella föreskrifter som meddelats av Lomma kommun

Föreskrifterna enligt 3 kap. 17 § andra stycket trafikförordningen har följande löpnummer:

  • 1262-2013-0037
  • 1262-2013-0040
  • 1262-2013-0041

De lokala trafikföreskrifterna enligt 10 kap. 1 § som innebär en begränsning av högsta tillåtna hastighet i förhållande till vad som tidigare gällt på sträckan har följande beteckningar:

Inom tättbebyggt område

  • 1262-2013-0017
  • 1262-2013-0030
  • 1262-2013-0051
  • 1262-2013-0018
  • 1262-2013-0031
  • 1262-2013-0053
  • 1262-2013-0019
  • 1262-2013-0034
  • 1262-2013-0054
  • 1262-2013-0020
  • 1262-2013-0042
  • 1262-2013-0056
  • 1262-2013-0024
  • 1262-2013-0043
  • 1262-2013-0058
  • 1262-2013-0025
  • 1262-2013-0044
  • 1262-2013-0060
  • 1262-2013-0026
  • 1262-2013-0045
  • 1262-2013-0066
  • 1262-2013-0027
  • 1262-2013-0048
  • 1262-2013-0069
  • 1262-2013-0028
  • 1262-2013-0049
  • 1262-2013-0070
  • 1262-2013-0029
  • 1262-2013-0050

Utom tättbebyggt område

  • 1262-2013-0046

Lokala trafikföreskrifterna med följande beteckningar innebär, som Transportstyrelsen förstår det, en högre tillåten hastigheten än vad som tidigare gällt och omfattas inte av NNs överklagande:

  • 1262-2013-0016
  • 1262-2013-0047
  • 1262-2013-0052
  • 1262-2013-0055
  • 1262-2013-0057
  • 1262-2013-0059
  • 1262-2013-0061

Transportstyrelsens bedömning

Hastighetsbegränsningarna till 30 kilometer i timmen inom tättbebyggt område

I ärendet har Lomma kommun meddelat föreskrifter som innebär att stora delar av tättbebyggda områden ska ha en hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen.

I propositionen 1996/97:137 Nollvisionen och det trafiksäkra samhället diskuterades olika sätt att uppnå att den faktiska hastigheten inom tättbebyggt område på sikt skulle uppgå till högst 30 kilometer i timmen vid tider och platser där gående och cyklister på ett planlagt sätt blandas med biltrafik.

I fråga om hastighetsbegränsningar till 30 kilometer till timmen ansåg regeringen, mot bakgrund av polisens begränsade resurser, att beslut om 30 kilometer i timmen inte kunde förutsätta en ökad trafikövervakning. Det är därför viktigt, ansåg regeringen, att de hastighetsbegränsningar som beslutas av kommunen kan förväntas få en rimlig grad av efterlevnad, utan att polisen måste utöka sin trafikövervakning. Inte minst av detta skäl borde hastighetsbegränsningar om 30 kilometer i timmen även fortsättningsvis i första hand förbehållas sådana vägsträckor och trafikmiljöer där en sådan gräns är särskilt motiverad.

Den ökade frihetsgraden för beslutande myndigheter att välja hastighetsgräns ställer stora krav på myndighetens beslutsunderlag. Transportstyrelsen anser att hastighetsbegränsningar om 30 kilometer i timmen även fortsättningsvis i första hand förbehållas sådana vägsträckor och trafikmiljöer där en sådan gräns är särskilt motiverad.

Utifrån det som regeringen anfört torde det krävas mycket särpräglade förhållanden för att det för ett område motsvarande en hel tätort ska vara motiverat med en områdesbestämmelse om hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen.

De bemyndiganden som finns i trafikförordningen för kommunen att föreskriva om en hastighetsbegränsning kräver att hastighetsbegränsningen är motiverad med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön.

Transportstyrelsen anser, som den tidigare uttryckt i ärendet med diarienummer TSV 2009-5917 om hastighetsbegränsning i Kils kommun, att genom den grundläggande hastighetsbegränsningen till 50 kilometer i timmen inom tättbebyggt område får kommunerna en naturlig utgångspunkt och jämförelsehastighet inför beslut om andra hastighetsgränser.

Transportstyrelsen anser vidare, som den tidigare uttryckt i ärendet med diarienummer TSV 2011-6508 om hastighetsbegränsning i Gotlands kommun, att hastighetsbegränsningen till 50 kilometer i timmen bör ses som en normal, som avvikelser görs från endast där förhållandena avviker från de normalt rådande inom tättbebyggt område.

Enligt Transportstyrelsens uppfattning bör regleringen genom föreskrifter om högsta tillåten hastighet, inom de ramar som sätts av trafikförordningen och dess bemyndigande, anpassas till den kommunala planeringen sådan den kommer till uttryck i planer enligt plan- och bygglagen (2010:900) eller motsvarande äldre planer.

I ärendet har inte framkommit att det i ärendet aktuella områdena planlagts på annat sätt än områden i allmänhet inom tättbebyggt område. Vad som framgår av de aktuella detaljplanerna motiverar därför inte i sin helhet hastighetsbegränsningarna till 30 kilometer i timmen.

Vid Transportstyrelsens platsbesök kunde konstateras att gatorna i de aktuella områdena inte har en utformning som i sin helhet skiljer sig från andra tättbebyggda områden.

I ärendet har inte framkommit att de områden inom vilka kommunen begränsat den högsta tillåtna hastigheten till 30 kilometer i timmen avviker – vare sig utifrån planförhållanden eller i övrigt – från förhållanden som kan anses vara normalt förekommande inom tättbyggda områden.

Mot bakgrund av detta ska kommunens beslut om föreskrifter med följande beteckningar upphävas:

  • 1262-2013-0037
  • 1262-2013-0040
  • 1262-2013-0041.

Detta utesluter dock inte att det kan finnas sträckor eller trafikmiljöer i dessa områden där en hastighetsbegränsning till 30 eller 40 kilometer i timmen kan vara motiverad.

Hastighetsbegränsningar till 40 kilometer i timmen

För vissa sträckor har kommunen, med avvikelse från föreskrifterna enligt 3 kap. 17 § hastighetsbegränsning till om 30 kilometer i timmen, föreskrivit att den högsta tillåtna hastigheten ska vara 40 kilometer i timmen.

Kommunens ställningstagande har gjorts utifrån att föreskriven hastighet ska vara begränsad till 30 kilometer i timmen. Kommunens avsikt, som Transportstyrelsen förstår det, har varit att med avvikelse från den föreskrivna hastigheten 30 kilometer i timmen höja den högsta tillåtna hastigheten till 40 kilometer i timmen på dessa gator.

I och med att föreskrifterna med områdesbestämmelser enligt ovan ska upphävas, ska även föreskrifterna om avvikelser från dessa upphävas. Detta innebär att beslut om lokala trafikföreskrifter med följande beteckningar ska upphävas på den grunden:

  • 1262-2013-0017
  • 1262-2013-0018
  • 1262-2013-0019
  • 1262-2013-0020
  • 1262-2013-0024
  • 1262-2013-0025
  • 1262-2013-0026
  • 1262-2013-0027
  • 1262-2013-0029
  • 1262-2013-0031
  • 1262-2013-0042
  • 1262-2013-0043
  • 1262-2013-0044
  • 1262-2013-0045
  • 1262-2013-0048
  • 1262-2013-0049
  • 1262-2013-0050
  • 1262-2013-0051
  • 1262-2013-0053
  • 1262-2013-0056
  • 1262-2013-0058
  • 1262-2013-0060
  • 1262-2013-0066
  • 1262-2013-0070.

Detta utesluter dock inte att det kan finnas vissa sträckor där en hastighetsbegränsning till 40 kilometer kan vara motiverad i förhållande till den generella hastighetsbegränsningen inom tättbebyggt område.

Hastighetsbegränsningar från 70 kilometer i timmen till 60 kilometer i timmen inom tättbebyggt område

Lomma kommun har meddelat lokala trafikföreskrifter med nedanstående beteckningar. I samband med dessa beslut har kommunen upphävt lokala trafikföreskrifter som begränsat den högsta tillåtna hastigheten till 70 kilometer i timmen.

Av länsstyrelsens anteckningar från ett besök på platsen sägs bland annat följande:

Del av Lundavägen (1262-2013-0030)
Åkrar på båda sidor om vägen, separerad gång- och cykelbana.

Lumabyväg (1262-2013-0028)
Rak och bred väg med förhållandevis god sikt, åkrar på båda sidor längs större delen av vägen. Typisk 70-väg som kan inbjuda till lite högre hastigheter.

Del av Malmövägen (1262-2013-0069)
Malmövägen ligger inom tättbebyggt område med staten som väghållare. Rak och bred väg med god sikt. Längs aktuell sträcka finns några större korsningar men inga utfarter. Åkrar längs östra sidan av vägen. Typisk 70-väg som kan inbjuda till lite högre hastigheter.

Del av Norra Västkustvägen (1262-2013-0034)
Aktuell sträcka ligger inom tättbebyggt område med kommunen som väghållare. Bred och fin väg med bra sikt, åkrar / grönområde på båda sidor av vägen.

Del av väg 905 (1262-2013-0054)
Aktuell sträcka ligger inom tättbebyggt område med kommunen som väghållare. Vägen var avstängd för vägarbete.

Transportstyrelsen delar länsstyrelsens uppfattning om trafikmiljön på ovanstående sträckor. I förslaget till nya hastighetsgränser till kommunen finns ingen utredning om i vilken mån förslaget är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön till en lägre hastighetsbegränsning än 70 kilometer i timmen.

Av handlingarna i ärendet, och utifrån vad som kunde noteras vid platsbesöket, förefaller det som att en högsta tillåtna hastighet om 70 kilometer i timmen varit väl avvägd i relation till vägarnas utformning, oaktat att vägarna ligger inom tättbebyggt område.

Mot bakgrund av detta ska överklagandet bifallas i denna del och kommunens beslut om lokala trafikföreskrifter med följande beteckningar upphävas:

  • 1262-2013-0028
  • 1262-2013-0030
  • 1262-2013-0034
  • 1262-2013-0054
  • 1262-2013-0069.

Hastighetsbegränsningarna utom tättbebyggt område

Kommunen har genom lokala trafikföreskrifter (1262-2013-0046) begränsat den högsta tillåtna hastigheten på en sträcka utom tättbebyggt område där kommunen är väghållare.

På sträckan gäller bashastigheten. Denna hastighetsbegränsning gäller både på väg och i terräng när annan hastighetsbegränsning inte föreskrivits. Förhållandena på de vägar och den terräng där bashastigheten gäller kan variera avsevärt och den omständigheten att bashastigheten gäller innebär inte att 70 kilometer i timmen är en lämplig färdhastighet.

Inom ramen för högsta tillåtna hastighet åligger det föraren av ett fordon att med hänsyn till rådande förhållanden anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver. En sådan anpassning på grund av exempelvis vägens utformning, utfarter samt andra trafikanter på eller vid vägen, ska ske oberoende av vilken hastighet som är den högsta tillåtna på platsen.

Om det finns anledning att anta att en rimlig hastighetsanpassning inte sker på grund av att förhållandena är dolda eller kan missbedömas, kan det enligt Transportstyrelsens mening finnas anledning att genom lokala trafikföreskrifter begränsa den högsta tillåtna hastigheten.

Av länsstyrelsens tjänsteanteckningar från platsbesöket sägs bland annat följande:
Södra Västkustvägen ligger utanför tättbebyggt område med Lomma kommun som väghållare. Sträckan är en typisk 70-väg, rak och bra väg med bra sikt. Vägen går bl.a. längs campingområde, badplatser och golfbana som kan antas ökad trafikmängd sommartid.

Transportstyrelsen delar länsstyrelsens uppfattning om trafikmiljön

Vid en samlad bedömning, och mot bakgrund av vad som framgår av handlingarna i ärendet, finner Transportstyrelsen att förhållandena på de aktuella sträckorna utom tättbebyggt område inte är sådana att en begränsning av den högsta tillåtna hastigheten, enligt kommunens beslut, är motiverad. En anpassning bör kunna göras utifrån de varsamhetsregler som redogjorts för ovan. Överklagandet ska därför bifallas även i denna del och föreskrifterna med beteckning 1262-2013-0046 upphävas.