Väg 650 i Grössbyn

2009-08-20

Skäl har inte ansetts finnas för att sänka den högsta tillåtna hastigheten från 90 och 70 kilometer i timmen på en väg där ett hus låg mycket nära.

Beteckning: TSV 2009-3622

Beslutsdatum: 2009-08-20

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen avslår överklagandet i den del som gäller begäran om hastighetsbegränsning.

Transportstyrelsen avvisar överklagandet i den del som gäller begäran om fysiska åtgärder för att förbättra trafiksituationen.

Redogörelse för ärendet

Ni har överklagat Länsstyrelsens i Västra Götalands län beslut den 27 november 2008 med diarienummer 258-82295-2007 (se bilaga) om hastighetsbegränsning på del av väg 650 genom Grössbyn i Stenungssunds kommun. Ni har i överklagandet – så som det får förstås – begärt hastighetsbegränsning dels från 70 till 50 kilometer i timmen på en sträcka mellan 50 meter norr om Mellangårdsvägens norra anslutning och 550 meter nordost om väg 665, dels från 90 till 70 kilometer i timmen på en sträcka mellan 550 meter nordost om väg 665 och cirka 750 meter nordost om samma väg. Ni har i överklagandet även begärt fysiska åtgärder, som gångbanor, bättre belysning och fler säkra ställen att korsa vägen på, för att förbättra trafiksituationen på den aktuella sträckan.

Till stöd för överklagandet har ni bland annat anfört följande. Er fastighet ligger mycket nära vägen och ni vill kunna få en känsla av att ha en egen tomt runt hela fastigheten så att ni kan tvätta fönster, tvätta och måla fasaden eller köra lite jord i skottkärran utan att behöva vara rädd för att bli påkörd. Vid er fastighet finns en utfart som används ganska flitigt eftersom det förutom ett antal fastigheter även finns en missionskyrka där som har möten flera gånger i veckan med deltagare som till största delen är barn och ungdomar. En incident har bevittnats där en bilförare på väg söderut hade somnat vid ratten.

Skäl för beslutet

Begäran om hastighetsbegränsning till 50 och 70 kilometer i timmen

Vad gäller begäran om hastighetsbegränsning till 50 och 70 kilometer i timmen gör Transportstyrelsen följande bedömning. Enligt 3 kapitlet 17 § första stycket i trafikförordningen (1998:1276) får inom tättbebyggt område fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. Enligt tredje stycket får utom tättbebyggt område fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen. Enligt fjärde stycket får Vägverket meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen. Vägverket har meddelat Vägverkets föreskrifter (VVFS 2002:140) om hastighetsbegränsning på väg 650 i Västra Götalands län. Enligt föreskriften ska den högsta tillåtna hastigheten på väg 650 i Västra Götalands län vara 90 kilometer i timmen på en vägsträcka mellan väg E6 trafikplats Stora Höga och väg 167 Grinneröd.

I 10 kapitlet 1 § i trafikförordningen anges att särskilda trafikregler får meddelas genom lokala trafikföreskrifter. De särskilda trafikreglerna får enligt andra stycket 15 gälla begränsning till lägre hastighet än som följer av bland annat föreskrifter som meddelats med stöd av 3 kapitlet 17 § fjärde stycket, om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Länsstyrelsen har meddelat Länsstyrelsens i Västra Götalands län lokala trafikföreskrifter (14FS 2007:110) om hastighetsbegränsning på väg 650 i Stenungssunds kommun. Enligt föreskriften får på väg 650 fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen mellan 50 meter norr om Mellangårdsvägens norra anslutning och 550 meter nordost om väg 665.

Fråga är om det föreligger något förhållande på den aktuella sträckan som gör det motiverat med hänsyn till trafiksäkerhet, framkomlighet eller miljö att begränsa den högsta tillåtna hastigheten. Enligt 3 kapitlet 14 § i trafikförordningen ska ett fordons hastighet anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn ska tas till väg-, terräng-, väderleks och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. En sänkning av hastighetsgränsen kan vara motiverad om hastighetsanpassningen inte sker, på grund av dolda förhållanden eller förhållanden som kan missbedömas. Er fastighet ligger mycket nära vägen. Den är emellertid väl synlig i god tid från vägen. Med hänsyn till detta anser Transportstyrelsen att ett fordons hastighet kan anpassas utan en begränsning av den högsta tillåtna hastigheten. Något annat förhållande har inte framkommit som motiverar en begränsning av den högsta tillåtna hastigheten. Överklagandet ska därför avslås i den delen som gäller begäran om hastighetsbegränsning till 50 och 70 kilometer i timmen.

Begäran om fysiska åtgärder för att förbättra trafiksituationen

Vad gäller begäran om fysiska åtgärder, som gångbanor, bättre belysning och fler säkra ställen att korsa vägen på, för att förbättra trafiksituationen på den aktuella sträckan gör Transportstyrelsen följande bedömning. Ramen för Transportstyrelsens prövning i överklagningsärenden bestäms av det överklagade beslutet. Länsstyrelsens beslut gäller endast hastighetsbegränsning. Transportstyrelsen är därför inte behörig att ta upp begäran om de fysiska åtgärderna till prövning. Överklagandet ska därför avvisas i den delen som gäller yrkandet om de fysiska åtgärderna.

Den aktuella vägen är en allmän väg utom tättbebyggt område för vilken staten är väghållare. Vägverket handhar väghållningen för statens räkning. Enligt 4 § väglagen (1971:948) omfattar väghållning byggande av väg och drift av väg. För kännedom kommer därför en kopia av överklagandet med begäran om gångbanor, bättre belysning och fler säkra ställen att korsa vägen på att överlämnas till Vägverket.