Högsta tillåtna hastighet inom tättbebyggt område på vägar i Burgsvik och Hemse

2012-05-25

Transportstyrelsen upphäver Länsstyrelsen i Gotlands län beslut i de överklagade delarna och fastställer kommunens beslut.

Beteckning: TSV 2011-6508

Beslutsdatum: 2012-05-25

Redogörelse för ärendet

Den statliga väghållningsmyndigheten, Trafikverket region Stockholm, har ansökt om hastighetsbegränsning till 40 kilometer i timmen bland annat

- på väg 142, väg 506 och väg 507 inom tättbebyggt område i Burgsvik, (väghållningsmyndighetens ärende TRV 2011/14518), och

- på väg 141, väg 142 och väg 527 inom tättbebyggt område i Hemse, (väghållningsmyndighetens ärende TRV 2011/14515).

Gotlands kommun, tekniska nämnden avslog den 12 maj 2011

- begäran om sänkning av den högsta tillåtna hastigheten på väg 142, väg 506 och väg 507 inom tättbebyggt område i Burgsvik, diarie­nummer TN 2011/305, TN § 112 (se bilaga 1),

- begäran om sänkning av den högsta tillåtna hastigheten på väg 141, väg 142 och väg 527 inom tättbebyggt område i Hemse, diarienum­mer TN 2011/306 TN § 115 (se bilaga 2).

Väghållningsmyndighetens ansökan om hastighetsbegränsning avsåg även vägar i Tingstäde och kommunen meddelade beslut även i fråga om dem. Väghållningsmyndigheten överklagade besluten. Länsstyrelsen har den 21 november 2011, länsstyrelsens ärende 258-1249-11 (se bilaga 3), bifallit överklagandet i fråga om Burgsvik och Hemse och överlämnat ärendet till tekniska nämnden för utfärdande av föreskrifter i enlighet med länsstyrel­sens beslut.

Gotlands kommun har överklagat länsstyrelsens beslut och yrkat att länssty­relsens beslut upphävs i den del det avser bifall till Trafikverkets begäran att införa hastighetsbegränsning till 40 kilometer i timmen i Burgsvik och Hemse.

Till stöd för överklagandet anför tekniska nämnden bland annat att enligt det regelverk som gäller har kommunen det primära ansvaret för att bestämma lägre hastigheter inom tättbebyggt område än den högsta tillåtna hastigheten 50 kilometer i timmen, enligt 3 kapitlet 17 § 1 stycket trafikför­ordningen (1998:1276). För att besluta om hastighetssänkning enligt 3 ka­pitlet 17 § andra stycket trafikförordningen ska den framstå som motiverad med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. I detta fall har inte Trafikverket med något material visat hur olycksdrabbade de olika områdena är, mellan vilka trafikanter olyckorna har inträffat, anledningen till olyckorna eller några andra relevanta faktauppgifter. Inte heller polis­myndigheten, som avstyrkt trafikverkets ansökningar, har tillfört några upp­gifter som ger stöd åt Trafikverkets uppfattning.

Vidare anförs att Trafikverket har som ar­gumentering endast hänvisat till sitt arbete med att få tillstånd en generell sänkning av hastigheten vilket resulterat i interna publikationer och interna riktlinjer till stöd för sin uppfattning om vad man anser ska vara rätt hastig­het i tätort. Uppenbarligen anser Trafikverket att detta regelverk ska vara styrande för samhället i stället för det normsystem som lagstiftaren ställt upp i ovan nämnda paragraf. Om så ska gälla får verket arbeta för att detta syn­sätt förankras och beslutas på central nivå av riksdag och regering och till­förs lagstiftningen.

Väghållningsmyndigheten har inkommit med ett yttrande över kommunens överklagande.

Skäl för beslut

Enligt 3 kapitlet 17 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) får for­don inom tättbebyggt område inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. Av 10 kapitlet 1 § andra stycket och 3 § trafikförordningen fram­går att en kommun genom lokala trafikföreskrifter får meddela särskilda trafikregler som gäller avvikelser från bestämmelserna om hastighet i 3 ka­pitlet 17 § första stycket trafikförordningen. De särskilda trafikreglerna ska vara motiverade av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller mil­jön. I 13 kapitlet 7 § trafikförordningen bemyndigas Transportstyrelsen att meddela bland annat föreskrifter om vilka värden som får användas i lokala trafikföreskrifter och riktlinjer för hur olika värden bör användas. Några föreskrifter med riktlinjer för hur olika värden bör användas har inte med­delats. Det innebär att det inte finns några ytterligare bestämmelser eller rekommendationer i form av allmänna råd som kommunen bör ta hänsyn till vid bedömningen av om det ska meddelas lokala trafikföreskrifter med särskilda trafikregler som gäller avvikelser från bestämmelserna om hastighet i 3 kapitlet 17 § första stycket trafikförordningen ska meddelas.

Enligt Transportstyrelsens uppfattning bör regleringen genom lokala trafikföreskrifter om högsta tillåten hastighet, inom de ramar som sätts av trafikförordningen och dess bemyndigande, anpassas till den kommunala planeringen sådan den kommer till uttryck i planer enligt plan- och bygglagen (2010:900) eller motsvarande äldre planer. I ärendet har inte framkommit att väg 142, 506 och 507 i Burgsvik och väg 141, 142 och väg 527 i Hemse på annat sätt än vägar i allmänhet inom tättbebyggt område är avsedda för lägre hastigheter. Planförhållandena motiverar därför inte de sökta hastighetsbe­gränsningarna till 40 kilometer i timmen.

En hastighetsbegränsning till 40 kilometer i timmen ger, där den gäller på vägar av normalstandard, lägre risk för olyckor och svåra personskador. Detta förhållande har inte föranlett regeringen att i trafikförordningens be­stämmelse i 3 kapitlet 17 § första stycket föreskriva en lägre hastighetsgräns än 50 kilometer i timmen. Hastighetsbegränsningen till 50 kilometer i tim­men bör därför behandlas som en normal, som avvikelser görs från endast där förhållandena avviker från de normalt rådande inom tättbebyggt område. I ärendet har inte framkommit att förhållandena längs och vid väg 142, 506 och 507 i Burgsvik och väg 141, 142 och väg 527 i Hemse avviker från de normala inom tättbebyggt område. Transportstyrelsen gör därför bedöm­ningen att det i ärendet inte framkommit att en hastighetsbegränsning till 40 kilometer på dessa vägar är motiverad av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Med bifall till överklagandet ska därför länsstyrelsens beslut i fråga om vä­garna 142, 506 och 507 i Burgsvik och 141, 142 och väg 527 i Hemse upp­hävas och kommunens beslut fastställas. 

Överklagande

Transportstyrelsens beslut får inte överklagas enligt 15 kapitlet 1 § trafik­förordningen.