ECCAIRS 2 – det nya händelserapporteringssystemet
Transportstyrelsen kommer att byta system för händelserapportering inom luftfart. Det nya systemet, ECCAIRS 2, är en webbaserad plattform som är utvecklad av EASA.
Systemet möjliggör för Transportstyrelsen och rapportörer inom luftfarten att bättre uppfylla de krav som anges i händelserapporteringsförordningen (EU) 376/2014.
Det nya systemet gör att vi på Transportstyrelsen på ett effektivare sätt kan samla in, analysera och dela med oss av händelserapporter till EASA och dess medlemsländer. Det slutgiltiga målet är att bibehålla och förbättra flygsäkerheten.
Händelserapporter som skickas in i ECCAIRS 2 kommer fortsatt att hanteras av oss på Transportstyrelsen och lagras i en nationell databas som bara vi har tillgång till. Efter handläggning delas upprättade händelserapporter liksom innan till den europeiska databasen (ECR) i ett avidentifierat format.
Datum för övergång
Alla rapportörer ska vara redo för att rapportera via ECCAIRS 2 senast 6 mars 2024. Transportstyrelsen kommer återkomma senare i höst kring att eventuellt låta rapportörer som är redo påbörja rapportering via ECCAIRS 2 tidigare.
Vidare läsning kring införandet av ECCAIRS 2
- Förändringar i rapporteringen
- Organisationer med ett eget rapporteringssystem
- Oförändrad rapportering
- Teknisk information
Mer information och vanliga frågor
Vi kommer kontinuerligt att lägga ut information om ECCAIRS 2 här på webben. Under våren och sommaren 2023 kommer vi även att förtydliga det redan gällande regelverket (EU) 376/2014.
Frågor kring bytet av system till ECCAIRS 2
Det ECCAIRS-system som vi på Transportstyrelsen använder oss av i dag för insamling av händelserapporter har tagits fram av JRC (Joint Research Center) och Europeiska kommissionen.
Under 2017 togs ett strategiskt beslut av JRC, DG Move och EASA att flytta över driften av systemet till EASA. Flytten skedde 2020, då ECCAIRS 2 lanserades.
I och med driftsättningen av ECCAIRS 2 upphörde utvecklingen av det system som vi använder i dag. Hösten 2022 tog därför Transportstyrelsen ett beslut att gå vidare med att implementera ECCAIRS 2 som sitt primära system för insamling och analysering av händelserapporter.
Det är precis som innan obligatoriskt att rapportera de datafält som finns i bilaga 1 i (EU) 376/2014. EASA Network of Analysts har även tagit fram en kodningsguide för hur man rapporterar dessa obligatoriska fält. Transportstyrelsen kommer under våren att lägga ut mer information om detta på webben.
Inga förändringar har skett gällande kraven på den databas som organisationen ska lagra händelserapporter i. De lagrade rapporterna som ska skickas till Transportstyrelsen ska fortsatt vara standardiserade för att underlätta informationsutbyte och vara kompatibla med ECCAIRS-programvaran och dess taxonomi ADREP, se artikel 7.4 i (EU) 376/2014.
Relaterad information
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!