Förändringar i rapporteringen

En stor förändring är att det nuvarande webbformuläret på vår webbplats och rapportering via mejl kommer att stängas ned och ersättas av en ny rapporteringsportal på ECCAIRS 2:s webbplats.

Ni som använder er av dessa eller andra rapporteringsvägar (exempelvis eget rapporteringssystem) behöver se över dessa för att säkerhetsställa kompatibilitet med ECCAIRS 2. Nedan finns en sammanställning av vilka förberedelser som ni kan behöva göra.

Observera att fram till att Transportstyrelsen meddelar något annat ska ni rapportera på samma sätt som i dag.

Det går bra att fortsätta använda organisationens egna interna rapporteringssystem.

Läs mer på Organisationer med ett eget rapporteringssystem.

Nya webbformulär på rapporteringsportalen

Det nuvarande webbformuläret stängs ned och ersätts med nya webbformulär på rapporteringsportalen för ECCAIRS 2.

Det kommer att finnas flera olika webbformulär beroende på vilken typ av rapportör du är eller vilken organisation du representerar (flygplats, flygbolag, flygtrafikledning etc.).

I den nya rapporteringsportalen finns möjligheten att skapa ett konto och på så sätt ha alla inskickade händelserapporter samlade. Det ger en överblick över de inskickade rapporterna och det går enkelt att uppdatera en redan inskickad rapport med ny information, analyser eller slutsatser.

Observera att det är frivilligt att skapa ett konto – det kommer även fortsättningsvis att vara möjligt att rapportera anonymt och utan inloggning, om så önskas.

Skapa ett konto på rapporteringsportalen

Enskilda användare – exempelvis piloter inom allmänflyget, mindre företag eller andra privatpersoner – skapar ett konto direkt på ECCAIRS 2:s webbplats. 

Organisationer – flygbolag, flygplatser, flygtrafikledning etc. – kan också skapa ett konto. I de fallen ska organisationen ansöka hos Transportstyrelsen om ett konto för en utvald person och vi lägger upp ett personligt konto. Den personen kan i sin tur skapa konton till ytterligare personer inom organisationen. Mer information hur detta kommer att gå till kommuniceras längre fram.

Rapportera via en ifyllbar pdf-fil

Via rapporteringsportalen är det möjligt, både för organisationer och enskilda användare, att rapportera via en ifyllbar pdf-fil. Man laddar ned, fyller i och laddar upp den pdf-fil som finns länkad på ECCAIRS 2:s rapporteringsportal. Den är endast möjligt att ladda upp just den pdf-filen, eftersom den är kompatibel med ECCAIRS 2.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!