Få nya klimatbonusbilar hos myndigheter

2021-04-29

Av 298 inköpta bilar hos myndigheter 2020 var 40 procent miljöbilar, grafik.

Endast 40 procent av myndigheternas nyinköp eller leasing av bilar är definierade som miljöbilar. Orsaken antas bero på omställning till nya regler som ställer striktare miljökrav på myndigheterna.

Varje år redogör svenska myndigheter för sina inköp, sin leasing och sina upphandlingar till Transportstyrelsen. Redogörelsen för 2020 är nu lämnad till regeringen.

Totalt har 211 myndigheter rapporteringsplikt. Av dessa har 205 lämnat fullständig rapport, vilket motsvarar 97 procent.

Under 2020 har totalt 298 bilar köpts in eller leasats av myndigheterna. Av dessa är 254 personbilar och 44 lätta lastbilar. 121 är miljöbilar, 177 är inte det. Av dessa har 18 godtagbara skäl för avsteg och 159 bilar saknar acceptabla skäl för avsteg.

Uppföljningen visar på en låg andel nya miljöbilar, drygt 40 procent. 

– Det kan förklaras av att många myndigheter inte hunnit ställa om till de nya, striktare miljökrav som började gälla under 2020, säger Josefine Montelius, utredare på Transportstyrelsen.

De nya reglerna började gälla den 1 juli 2020. Syftet är att främja användningen av miljöanpassade och trafiksäkra bilar. Med miljöbil menas en personbil eller en lätt lastbil som uppfyller kraven om klimatbonus.

Antalet bilar utrustade med alkolås är 232 stycken. 66 bilar saknar alkolås, varav 11 har godtagbara skäl för avsteg.

– Andelen bilar utrustade med alkolås ligger på en relativt hög nivå, drygt 80 procent. Det beror troligen på att kravet på alkolås inte har ändrats nämnvärt sedan den föregående förordningen, säger Josefine Montelius.

Sammanställning 2020 års resultat