Tjuvbroms med kompositbromsblock - rekommendation

2022-02-04

Incidenter har noterats i Italiensk godsjärnväg där bromsblock av typ LL börjar brinna under färd med oavsiktlig tillsatt broms (tjuvbroms). Rekommendationer inom området finns nu finns publicerade på ERAs hemsida.

Europeisk arbetsgrupp

En europeisk arbetsgrupp, JNS Urgent procedure, har organiserats av Europeiska järnvägsbyrån, vars rekommendationer nu finns publicerade på deras hemsida. Syftet med Urgent Procedure "Extreme effects of thermal overload in special cases of freight operation", är att hitta operativa åtgärder som snabbt går att implementera för att i kort sikt tillåta för trafik med LL-bromsblocksvagnar av typ IB116* i Italien. Där har nationella myndigheter har satt hastighetsrestriktioner till följd av incidenterna. Långsiktiga lösningar för att hitta mest kostnadseffektiva och tekniska lösningar kommer att fortsätta inom en ny JNS-arbetsgrupp ("Normal procedure") som inleds omedelbart.

Slutsatser

Arbetsgruppens slutsatser är att LL-bromsblock har egenskapen att de kan antända vid tjuvbromsning, men att flammorna från dessa inte ska vara så omfattande så att de utgör förhöjd risk för brand som sprids till fordonet eller miljö, i jämförelse med gjutjärnsblock. Samtidigt konstaterar JNS-gruppen att det i flera incidenter, även i Sverige, noterats onormal förslitning på hjul till följd av tjuvbroms med LL-block (se bild nedan från JNS-rapport). Dessa skador kan i extrema fall leda till urspårningar.

Transportstyrelsen uppmanar svenska järnvägsföretag, infrastrukturförvaltare och underhållsansvariga enheter som bedriver verksamhet med godsvagnar utrustade med LL-block, i synnerhet IB116*, att ta del av JNS-gruppens rapporter och applicera relevanta åtgärder utifrån gruppens rekommendationer för att hantera denna risk.