Köpa nya däck till bilen
När du köper däck till bilen
ska du kontrollera att däcken är godkända.
Däcken ska ha en E-märkning eller e-märkning.
Fråga din däckhandlare
så att du vet att däcken är godkända.
Däck som du har satt på bilen
från 1 oktober år 2009
ska också ha en S-märkning.
Då klarar däcken de ljudkrav som finns.
Det låter inte så mycket om dem
när de rullar på vägen.
Men alla däck behöver inte ha S-märkning.
Vinterdäck med dubbar
behöver inte ha S-märkning.
Reservdäck behöver inte heller ha
S-märkning.
Rätt däck till rätt bil
Däcken du köper till bilen
ska passa bilens vikt
och hur fort bilen får köra.
Alla däck på bilen
ska vara av samma typ.
Du får till exempel inte ha två sommardäck
och två vinterdäck på bilen samtidigt.
I bilens registreringsbevis
står det vilken storlek däcken ska ha
och hur däckens fälgar ska se ut.