Så kan kontrollen i miljözoner bli bättre

2019-03-25

Transportstyrelsen föreslår att fordon som inte får köra in i en miljözon inte heller ska få stanna eller parkera där. Kraven föreslås gälla där kommunen erbjuder möjlighet att parkera inom en miljözon och ska underlätta kommunernas övervakning.

Kommuner kan i dag stänga ute vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) från särskilt miljökänsliga områden inom städer genom att införa miljözoner. Från 2020 kan även andra typer av fordon stängas ute.

I Transportstyrelsens regleringsbrev för 2018 fick myndigheten i uppdrag att föreslå hur regelefterlevnaden av bestämmelser om miljözoner kan säker­ställas. En slutrapport har nu skickats in till miljö- och energidepartementet.

Underlättar för kommuner att övervaka

Transportstyrelsen föreslår att fordon som inte får köra in i en miljözon inte heller ska få stanna eller parkera där. Om förbudet mot att köra ett fordon kompletteras med ett förbud mot att stanna och parkera kan fordonen i en miljözon övervakas även när de står stilla. Övervakningen skulle likna dagens parkeringsövervakning och utföras av kommunerna. Kommunen skulle i så fall själva, eller genom att anlita vakt- eller parkeringsvaktsbolag, kunna kontrollera att otillåtna fordon inte har parkerat eller stannat i zonen.

- Kommuner har ett egenintresse av att säkerställa att de som kör i miljözoner följer reglerna, och vi tror att kommunerna kommer att prioritera övervakningen i högre grad än vad polisen har möjlighet att göra. Vi bedömer därför att förslaget bidrar till utökad övervakning och i sin tur god regelefterlevnad, säger utredare Kristofer Elo på Transportstyrelsen.

För att förslaget ska bli verklighet behöver regeringen besluta om ändringar i trafikförordningen.

Inte aktuellt med miljözoner vissa tider på dygnet

Transportstyrelsen bedömer att det inte ska finnas miljözoner som bara gäller under vissa tider på dygnet. Miljözoner kan endast införas i miljö­känsliga områden, och de är med största sannolikhet miljökänsliga hela tiden. Dessutom behöver bestämmelserna vara enkla att förstå för trafikanterna, förutsägbara och hanteras lik­värdigt över hela landet. Det är något som de kommuner som myndigheten har samrått med instämmer i.

Rapport: Hur ska regelefterlevnaden av miljözonsbestämmelser säkerställas?

Mer information om miljözoner

Kontaktpersoner för media:

Kristofer Elo, utredare Väg och järnväg
010-495 57 71

Transportstyrelsens presstjänst
010-495 43 00