Uppdaterad filbeskrivning från och med 8 december 2019

2019-09-06

Nya uppgifter har förts in på intyget om överenskommelsen (Certificate of Confirmity, CoC). Uppgifterna kommer att börja registerföras i vägtrafikregistret från och med den 8 december 2019 och många av uppgifterna ligger till grund för EU-kommissionens CO2 övervakning. Till följd av detta kommer de nya uppgifterna att införas i tjänsterna för Standardiserade informationspaket, Informationspaket fordonsbestånd och Informationspaket ny- och avregistrerade fordon.

Praktisk information inför förändringarna den 8 december 2019

Produktionsfiler

Filerna som skickas från Transportstyrelsen från och med den 8 december 2019 kommer att vara utformade i enlighet med den nya filbeskrivningen. Den nya filbeskrivningen finns publicerad under respektive tjänstesida, det gäller tjänsterna:

  • Standardiserade informationspaket
  • Informationspaket fordonsbestånd
  • Informationspaket ny- och avregistrerade fordon

Eventuella frågor om förändringarna

Eventuella frågor som rör dessa förändringar kan ställas till fordonsintressent@transportstyrelsen.se.   

Uppgifter som ska börja registerföras

För att mäta utsläppen enligt WLTP metoden behövs många parametrar, det är några av dessa parametrar som ska börja registerföras. Uppgifterna finns sedan länge med i typgodkännandet och har nu förts över till CoC för att kunna registerföras på fordon. Många av uppgifterna som ska börja registerföras är inte specifika för det individuella fordonet. Uppgifterna tas fram för en rad fordon och är alltså applicerbara på variant- eller versionsnivå i typgodkännandet.

Följande uppgifter kommer att börja registerföras.

Interpoleringsfamiljens identifierare

Interpolationsmetoden används vid beräkning av utsläpp. 

ATCT-familjens identifierare

En förkortning för Ambient Temperature Correction Test. Det är en temperaturmetod för att ta fram korrektionsfaktor till CO2 värdet. 

PEMS-familjens identifierare

En förkortning för Portable Emissions Measurement System. Utrustning för att mäta andelen av vissa avgaser under körning. 

Vägmotståndsfamiljens identifierare

Bestämmer vägmotståndet. 

Vägmotståndsmatrisfamiljens identifierare

Bestämmer väglasten. Denna identifierare används framförallt för fordon som är flerstegsgodkända. 

Identifierare för familjen av periodiskt regenererande system

En föroreningsbegränsande anordning (t.ex. partikelfilter) som kräver en periodisk regenereringsprocess. 

Identifierare för familjen för avdunstningsprov

Mäter hur mycket kolväte som avdunstar. 

Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC)

Energieffektivitetsklass för rullmotståndskoefficienter (RRC) som använts vid bestämning av CO2.

Kategori av däck

Kategori av däck som användes som använts vid bestämning av CO2. 

Beräknad frontarea på frontgrillens luftintag

Frontgrillens luftintag i cm2 vid testerna. 

Körcykelns klass

En klassificering av körcykelns klass. 

Minskningsfaktor

Används för fordon med liten effekt. Dessa fordon behöver inte testa alla accelerationer. 

Begränsad hastighet

Ett fordon som hade hastighetsbegränsning vid testerna. 

Drivmedel CNG, LNG och Metan

I och med att drivmedlen CNG och LNG ingår i CO2 övervakningen för tunga fordon, kommer de att börja registerföras. Samtidigt kommer drivmedlet Metan inte att kunna registreras framöver. Förändringarna på drivmedlen innebär att de registreras i befintliga fält. 

Metan

Fordon som har Metan som drivmedel kommer tills vidare ha kvar detta drivmedel. Det kommer inte att kunna gå att registrera Metan längre utan man får ange CNG eller LNG istället. Vår ambition är att se över fordon som har drivmedel Metan i framtiden och åtgärda det. Det kommer inte att hinnas med till den 8 december 2019.

Antal axlar på personbilar

Det finns ett stort behov av att registrera antal axlar på personbilar, vilket vi nu gör. Utöver samhällsbehovet kan även andra data säkerställas med stöd av axlarna. 

Växellåda

Uppgift om växellåda är idag en frivillig uppgift, men kommer att bli obligatorisk. Inget nytt fält behöver skapas, utan uppgiften kommer att bli obligatorisk att ange i det befintliga fältet. 

Max hastighet på släp

Då hastigheten på tunga släp ingår i CO2 övervakningen kommer uppgiften att börja registerföras.