Fast avfall - MARPOL annex V-avfall
Här finns information om fast avfall från fartyg. Begreppet kommer från MARPOL annex V. Du hittar information om vad som definieras som fast avfall och vilka utsläppskrav, ilandlämningskrav och andra krav som gäller.
Definition
Fast avfall omfattar alla sorters matavfall, hushållsliknande avfall, driftavfall, plast, lastrester, förbränningsaska, matolja, fiskeredskap och djurkadaver som genereras under fartygets normala drift och som fortlöpande eller regelbundet ska bortskaffas. Fast avfall omfattar inte färsk fisk och delar därav som har genererats till följd av fiskeverksamhet under resan eller till följd av vattenbruksverksamhet.
Hushållsavfall kan exempelvis vara pappersprodukter, textilier, glas, metall, flaskor, porslin.
Med lastrester som ingår i fast avfall avses alla typer av lastrester som finns kvar på däck eller i lastrum efter lastning eller lossning, inklusive överskott och spill som uppkommer i samband med lastning och lossning, oavsett om det är fuktigt eller torrt eller uppblandat med spolvatten.
Förbud mot utsläpp
Fast avfall får inte släppas ut från fartyg. Det gäller för alla fartyg inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon samt från svenska fartyg oavsett var de befinner sig. Trots utsläppsförbudet får fast avfall släppas ut under vissa villkor och om fartyget är under gång.
Utsläpp av fast avfall i specialområden (ex. Östersjön)
Matavfall som är finfördelat eller malt så att det kan passera ett såll vars öppningar är mindre än 25 mm får släppas ut minst 12 nautiska mil från närmaste land. Matavfallet får inte vara förorenat av någon annan avfallstyp.
Lastrester som inte kan tas om hand med hjälp av allmänt tillgängliga metoder för lossning får enbart ske om samtliga villkor nedan är uppfyllda:
- lastrester i spolvatten från lastrum inte innehåller ämnen som är skadliga för den marina miljön i enlighet med de kriterier som anges i bilaga I till MARPOL Annex V.
- fast gods i bulk, förutom spannmål, har klassificerats i enlighet med bilaga I till MARPOL Annex V och deklarerats av avsändaren om det är skadligt för den marina miljön eller inte.
- rengöringsmedel eller tillsatser som finns i spolvatten från lastrum inte innehåller ämnen som är skadliga för den marina miljön i enlighet med de kriterier som anges i resolution MEPC.295(71)
- både avgångshamnen och nästa destinationshamn ligger inom specialområdet, och att fartyget vid resa mellan dessa hamnar inte lämnar specialområdet.
- det inte finns några tillräckliga mottagningsanordningar tillgängliga i dessa hamnar, och
- lastrumsspolvatten som innehåller rester släpps ut så långt som det är praktiskt möjligt från närmaste land eller närmaste shelfis, men inte mindre än 12 nautiska mil från närmaste land eller närmaste shelfis.
Rengöringsmedel eller tillsatser som finns i spolvatten från däck och utvändiga ytor får inte vara skadliga för den marina miljön i enlighet med kriterierna i resolution MEPC.295(71).
Utsläpp av fast avfall utanför specialområden
Trots förbudet får följande typer av fast avfall släppas ut då fartyget är under gång och så långt som det är praktiskt möjligt från närmaste land, samt i enlighet med följande villkor:
- för matavfall som har passerat genom en sönderfördelare eller avfallskvarn gäller 3 nautiska mil från närmaste land.
- Om matavfallet är obehandlat gäller 12 nautiska mil som gäller.
- för lastrester gäller 12 nautiska mil från närmaste land. De får inte vara skadliga för den marina miljön i enlighet med bilaga I till MARPOL Annex V.
- för djurkadaver gäller så långt som möjligt från närmaste land i enlighet med resolution MEPC.295(71).
Rengöringsmedel eller tillsatser i spolvatten från lastrum, däck och utvändiga ytor får inte vara skadliga för den marina miljön i enlighet med kriterierna i resolution MEPC.295(71).
Övriga bestämmelser för fartyg
På alla fartyg med en längd av minst 12 meter ska skyltar finnas uppsatta som talar om hur det fasta avfallet ska omhändertas.
Alla fartyg med ett brutto om 100 eller mer och alla fartyg som är certifierade för 15 personer eller fler ska ha en avfallsplan som ska innehålla rutiner för minimering, uppsamling och behandling av fast avfall.
Alla fartyg som går i internationell fart och har ett brutto om 400 eller mer och alla fartyg som är certifierade för 15 personer eller fler ska ha en avfallsdagbok som beskriver varje utsläpp i havet, avlämning i land och förbränning ombord.
De fullständiga reglerna finns beskrivna i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:96) om åtgärder mot förorening från fartyg. Kapitel 12 avser fast avfall. Se Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd mot förorening från fartyg Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om åtgärder mot förorening från fartyg (konsoliderad elektronisk utgåva)