Privat- och allmänflyg
Informationen på de här sidorna vänder sig till dig som flyger privat- och allmänflyg och till dig som är intresserad av att börja flyga på din fritid.
Transportstyrelsen arbetar för en säker luftfart. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Vi har därmed ett övergripande ansvar för flygning som utförs av privatpersoner.
Populära sidor
Allmänflygguiden
Att vara befälhavare ombord på ett luftfartyg är en svårslagen frihetskänsla, det innebär också stort ansvar där flygsäkerheten alltid är högsta prioritet.
Grunden till säker flygning ligger i förberedelserna. Besök Allmänflygguiden för tips och råd kring färdplanering och säkrare flygning.
Hantering av mode-s transponder
Flertalet rapporter har kommit in till Transportstyrelsen från flygtrafikledningen som handlar om felaktig användning av transponder med mode-s. Det handlar om att luftfartyg har angett 'flight ID' 7000 istället för transponderkoden 7000. Det vill säga att luftfartygets eko visas på radarn som "7000" istället för "SEABC". Kom ihåg att se över inställningen före start.
Genomförandeförordning (EU) 923/2012, SERA.13015(a):
"Luftfartyg utrustade med Mod S som har en funktion för identifiering av luftfartyg ska sända luftfartygsidentifieringen i enlighet med fält 7 i Icao-färdplanen eller, när ingen färdplan har lämnats in, luftfartygets registrering."
Nytt rapporteringssystem
Transportstyrelsen har ett nytt system för händelserapportering inom luftfart. Det nya systemet, ECCAIRS 2, är en webbaserad plattform som är utvecklad av EASA.
Det nya systemet trädde ikraft 25 september 2024.
Regeringsuppdrag: En konkurrenskraftig drönarbransch i Sverige
Drönare har snabbt visat stor potential i samhällets utveckling, både inom offentlig och privat sektor. Syftet med rapporten är bland annat att utreda vad som krävs för att stärka förutsättningarna för en konkurrenskraftig drönarbransch i Sverige och inom EU.
Luftrumsintrång - ett hot mot flygsäkerheten
De senaste årens sammanställningar av inrapporterade luftfartshändelser visar att det vanligaste misstaget som begås inom privat- och allmänflyg är luftrumsintrång. Och så även fortsatt under första halvåret 2024. Ett luftrumsintrång innebär att ett luftfartyg flugit in i kontrollerad luft utan klarering. Luftrumsintrång innebär en stor flygsäkerhetsrisk och kan mitigeras genom att planera noggrant före flygning. Glöm inte se till att kartmaterial och navigationsdatabaser är uppdaterade. Tips och råd om planering före flygning:
- Allmänflygguiden
- Flygsäkerhetsprogrammet
- Flygning i kontrollerat luftrum kräver klarering
- Airspace infringement | EASA
- Planerade militära flygövningar
- Aktiva R/D-områden (Daily use plan) | LFV
- Drönarkartan | LFV
Nya föreskrifter och allmänna råd om introduktionsflygningar
Transportstyrelsen har beslutat om nya föreskrifter och allmänna råd om introduktionsflygningar, TSFS 2024:8.
Författningen träder i kraft den 1 juni 2024.
Flygsäkerhetsprogrammet
Nyhetsbrev med flygsäkerhetsinformation
Den norska luftfartsmyndigheten, Luftfartstilsynet, skickar varje månad ut ett nyhetsbrev (på norska) med flygsäkerhetsrelaterad information. Nyhetsbreven finns att läsa och prenumerera på via Luftfartstilsynets hemsida.
25 september skickade Luftfartstilsynet ut ett temabrev med information och tips om mörkerflygning vilket kan bli aktuellt nu när hösten kommer och dagarna blir kortare.
Spridningstillstånd
Foto över land
Om du har fotograferat eller filmat från luftfartyg som till exempel drönare, flygplan, helikopter eller luftballong och vill dela, publicera eller sälja dina bilder behöver du ansöka om spridningstillstånd. Kravet på tillstånd gäller för fotografier och liknande registreringar. Det kan vara flygfoton, videor, laserdata, höjddata med mera.
Läs mer om spridningstillstånd på Lantmäteriets hemsida
Foto som avbildar havsbotten
Innan du sprider undersökningar, fotografier och annat material som avbildar förhållanden på eller under havsbotten inom Sveriges territorium behöver du ansöka om spridningstillstånd från Sjöfartsverket. Syftet är att skydda information som är viktig för totalförsvaret.
Drönare
Drönare blir allt vanligare i vårt svenska luftrum, men vet du egentligen vad som gäller för drönare? Nu finns även drönarflygguiden med samlad information om avståndsregler och drönarflygning i Sverige.
Luftvärdighetsförnyelse
Det åligger ägaren eller operatören att försäkra sig om att ett luftfartyg är luftvärdigt före flygning. Transportstyrelsen skickar inte ut en påminnelse när luftvärdigheten går, eller har gått ut på luftfartyget. Detta gäller alla typer av luftfartyg, EASA/Bilaga I/Experiment etc.
Här finns förnyelse av luftvärdighet EASA luftfartyg respektive förnyelse av luftvärdighet Icke EASA luftfartyg beskrivet.
Här finns blanketter som rör luftvärdighet samlade.
Du kan kontrollera luftvärdigheten genom att söka luftfartyg i luftfartygsregistret, med reservation för att det kan vara en viss eftersläpning i registret.
Transponderkrav
Olika luftrum har olika krav på transponder vid VFR-flygning. Vid IFR-flygning inom Sverige FIR skall luftfartygets SSR-transponder vara utrustad med mode-S. Läs mer om kraven på mode-S transponder vid IFR-flygning.
Transponderkraven finns även i AIP, AIP GEN 1.5 är uppdaterad med gällande transponderkrav i svenska luftrum.
Luftrum | VFR | IFR |
Kontrollzon (CTR) | A | S |
Terminalområde (TMA) | AC | S |
Kontrollområde (CTA) | AC | S |
Trafikinformationzon (TIZ) | N | S |
Trafikinformationsområde (TIA) | N | S |
Okontrollerad luft (G-luft) | N | S |
A - Mode A krävs
AC - Mode A och C med automatisk tryckhöjdsrapportering krävs
S - Mode S krävs
N - Inget transponderkrav
Frågor och svar om avgifter
Transportstyrelsen har publicerat svar på de vanligaste frågorna om avgifter inom luftfart.
Läs mer om:
Cost share
I del-NCO nämns cost-share. Det innebär ett sätt för piloter att dela på kostnader med övriga ombord.
Cost-share kan vara både flygning från A till B eller en flygtur från A till A.
Följande gäller för cost-share:
- Man får dela på de direkta kostnaderna som uppstår i samband med flygningen
- Direkta kostnader definieras av EASA som t.ex. bränsle, flygplatsavgifter eller kostnaden för att hyra ett flygplan
- Ej fler än 5 passagerare + pilot
- Piloten ska betala sin del av flygningen, piloten får inte flyga gratis eller tjäna något på det
Begreppet Network Manager är en ny funktion vid flödesplaneringstjänsten för Europeiskt luftrum vid Eurocontrol. Med införandet av funktionen infördes även ändringar i SERA gällande när en försening av färdplan måste meddelas.
En försening av färdplan måste meddelas om förseningen är större än
Flygning i okontrollerad luft VFR | 60min |
Flygning i kontrollerad luft VFR | 30min |
IFR-flygning | 15min |
Mer information om Network Manager och vad som händer om försening av färdplan inte meddelas.
Färdplanering till flygplatser med fjärrstyrd flygtrafikledning (RTC)
Luftrumsbrukare rekommenderas att inte planera destinations- och alternativflygplats till flygplatser med flygtrafikledning fjärrstyrda från samma central (RTC). Om en sådan planering ändå genomförs behöver
beslutet om destinations- och alternativflygplats föregås av en riskanalys som beaktar flygplatsernas och tjänsternas inbördes beroenden och tillgänglighet.
De flygplatser som bedrivs med fjärrstyrd flygtrafikledning bedrivs från följande centraler:
RTC Sundsvall
- ESKS Sälen/Scandinavian Mountains
- ESNN Sundsvall-Timrå
- ESNO Örnsköldsvik
- ESSL Linköping/SAAB
RTC Stockholm
- ESMS Malmö
- ESNU Umeå
- ESNQ Kiruna
- ESNZ Åre Östersund
Aktuella föreskrifter och förordningar
EU-förordningar
Trafikreglerna (SERA) Standardised European Rules of the Air |
|
Flygdriftregler |
Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO) |
Rapportering av händelser Occurence reporting |
Förordning (EU) 376/2014 |
Förteckning av händelser som måste rapporteras | Genomförandeförordning (EU) 2015/1018 |
Nationella föreskrifter
Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA |
TSFS 2020:59 |
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi |
TSFS 2019:36 |
Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning |
EU-förordningar
Trafikreglerna (SERA) Standardised European Rules of the Air |
|
Tillämpliga delar av flygdriftregler |
Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO) |
Rapportering av händelser Occurence reporting (Enl TSFS 2017:75) |
Förordning (EU) 376/2014 |
Förteckning av händelser som måste rapporteras (Enl TSFS 2017:75) |
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018 |
Nationella föreskrifter
Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA |
TSFS 2020:59 |
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi |
TSFS 2019:36 |
Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om icke-kommersiell verksamhet med vissa flygplan och vissa helikoptrar |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning |
EU-förordningar
Trafikreglerna (SERA) Standardised European Rules of the Air |
|
Rapportering av händelser Occurence reporting (Enl TSFS 2017:75) |
Förordning (EU) 376/2014 |
Förteckning av händelser som måste rapporteras (Enl TSFS 2017:75) |
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018 |
Nationella föreskrifter
Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA |
TSFS 2020:59 |
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi |
TSFS 2019:36 |
Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om transport av farligt gods med luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flygning i fjällområdet |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med ultralätta flygplan |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter om beräkning av luftfartygs massa |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter om medförande av personer och last |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter om tankning av luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning |
EASA Easy Access Rules (EAR) är ett format som EASA tagit fram för att göra regelverken inom luftfart lättare att läsa och tyda. I EAR finns alla IR med tillhörande AMC & GM samlade i ett och samma dokument.
Här kan du läsa mer om innehållet i EASA Easy Access Rules (EAR)
Att navigera i EAR kan vara klurigt vid en första anblick.
Alla EAR-dokument har samma struktur.
Det operativa regelverket för Europeisk luftfart heter förordning (EU) 965/2012 Air Operations och finns att ladda ner i sin helhet som konsoliderad version på EASAs hemsida.
Guide - Hur du använder EASA Easy Access Rules
Prenumerera på information från Transportstyrelsen
Du kan få information till din mejl från Transportstyrelsen när något nytt publiceras eller uppdateras på webbplatsen. Det kan till exempel handla om nya regler inom luftfarten.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!