Bro-avgift över Skurubron
Nu kostar det pengar att köra över Skuru-bron.
Bro-avgiften började gälla den 1 oktober 2023.
Vad kostar en resa över bron?
Personbilar, lastbilar och mindre bussar: 4 kronor
Vem ska betala bro-avgift?
Personbilar, lastbilar och bussar (som väger under 14 ton) ska betala avgiften.
Avgiften tas ut dygnet runt, året runt.
Det är den som äger bilen som får räkningen
oavsett vem som kör.
Hur betalar du?
När du kör över bron finns det kameror
som läser av registrerings-skyltarna automatiskt.
Du betalar inte direkt
utan får en räkning skickad hem efteråt.
Räkningen kommer månaden efter du kört över bron.
På räkningen finns alla resor som du gjorde månaden innan.
Om du inte betalar räkningen i tid
måste du betala en försenings-avgift på 300 kronor.
Om du ändå inte betalar din avgift
får du också en tilläggs-avgift på 500 kronor.
Ett exempel:
I oktober kör Sara sin bil över Skuru-bron 4 gånger.
Varje resa registreras automatiskt
av en kamera vid betalstationen.
I mitten av november får Sara ett brev hem.
Där står det vad hon ska betala för alla resorna.
(4 resor som kostar 4 kronor per gång = 16 kronor)
I slutet av december betalar Sara bro-avgiften för oktober.
Varför ska vi ha en bro-avgift?
Skuru-bron har byggts
för att man lättare ska komma fram i trafiken
och för att miljön ska bli bättre.
Kommunen lånade pengar
för att bygga bron.
Nu ska alla som använder bron
hjälpa till att betala tillbaka lånet,
genom att betala lite
varje gång de åker över den.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!