Beställaransvar

Reglerna om beställaransvar innebär att den som har beställt en otillåten gods- eller persontransport kan dömas för brott. Dessa regler är ett av flera instrument för att komma till rätta med missförhållanden inom den yrkesmässiga trafiken.

Reglerna om beställaransvar gäller samtliga aktörer som i något led har avtalat om transporten. Dessutom finns en undersökningsplikt för den som ingått avtal avseende den som utför transporten (den faktiska transportören).

Straffansvaret gäller om beställningen har gjorts yrkesmässigt för egen eller någon annans räkning. Enligt de nya reglerna gäller beställaransvaret i följande situationer.

  1. Om yrkesmässig trafik har bedrivits utan tillstånd, så döms den som har beställt transporten, om han eller hon
    a) vid tidpunkten för beställningen kände till eller hade skälig anledning att anta att tillstånd saknades, eller
    b) beställt transporten av trafikutövaren och uppsåtligen eller av oaktsamhet inte kontrollerat innehavet av tillstånd vid tidpunkten för transporten på ett sätt som skäligen kan begäras.
    Straffet är böter eller fängelse i högst ett år.
  2. När det är fråga om internationell gods- eller persontrafik som har drivits utan tillstånd eller i strid med cabotagereglerna, så döms den som har beställt transporten, om han eller hon
    a) vid tidpunkten för beställningen kände till eller hade skälig anledning att anta att tillstånd saknades eller att villkoren för cabotagetransporter inte var uppfyllda, eller
    b) beställt transporten av trafikutövaren och uppsåtligen eller av oaktsamhet inte kontrollerat innehavet av tillstånd vid tidpunkten för transporten på ett sätt som skäligen kan begäras.
    Straffet är böter.

Vid ett eventuellt åtal är det rättsväsendet, Polis- och Åklagarmyndigheterna, som ska bevisa att beställaren kände till eller hade skälig anledning att anta att tillstånd saknades eller att transporten skedde i strid med bestämmelserna om cabotage, och att beställaren inte har kontrollerat tillståndsinnehavet.

Beställaransvarsreglerna är straffansvarsregler. Det är därför polis, åklagare och domstolar som kommer att bedöma vilka krav som kan ställas på beställarna och i varje enskilt fall avgöra om beställarna har uppfyllt sin skyldighet. Transportstyrelsen kan inte lämna några närmare besked om och hur man ska dokumentera sin kontroll av tillståndsplikt och i så fall hur ofta man bör kontrollera tillståndsinnehavet i det fall man har slutit ett löpande avtal om transporter.

Cabotage

Med cabotage avses möjligheten för en transportör att utöva yrkesmässiga inrikes godstransporter i ett annat EU-land än där transportören är etablerad. Transporterna ska vara av tillfällig art. En utländsk transportör som utfört en internationell godstransport på väg får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar.

Kontroll av trafiktillstånd

Det finns en e-tjänst där du kan kontrollera om en person eller företag har ett trafiktillstånd. I e-tjänsten kan du utan kostnad kontrollera enskilda trafiktillstånd.

Kontrollera trafiktillstånd för buss, gods och taxi

För att dagligen kontrollera flera tillståndshavare samtidigt hänvisar vi till Behörighetskontroll Yrkestrafik BKY. BKY är en avgiftsfinansierad lösning och är framtagen i samarbete mellan Transportstyrelsen, Svenska Taxiförbundet, Sveriges Bussföretag och Sveriges Åkeriföretag. För mer information om tjänsten Behörighetskontroll Yrkestrafik besök www.bky.se.

Bestämmelser

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!