Förbered dig inför din bokning

För att kunna ge dig den assistans du behöver kan resebyrån eller flygbolaget ställa vissa frågor. Frågorna kan verka integritetskränkande, men är nödvändiga för att du ska få den service du behöver.

Här är några exempel på frågor som du kan få:

  • Vilka behov har du i samband med resan?
  • Kan du gå genom flygplatsens terminal ut till flygplanet eller behöver du använda rullstol?
  • Om du behöver rullstol, kommer du att använda din egen?
  • Är stolen hopfällbar? Är stolen batteridriven?
  • Hur mycket väger stolen och hur stor är den (bredd och längd)?
  • Behöver du hjälp av någon som kör dig i rullstolen?
  • Kan du gå upp och ned för flygplanstrappan eller behöver du hjälp vid ombord- och avstigning?
  • Kan du förflytta dig från rullstolen utan hjälp?
  • Kan du förflytta dig inne i flygplanet eller behöver du använda en ombordrullstol om en sådan finns tillgänglig?
  • Behöver du veta om det finns en toalett ombord som är tillgänglig för ombordrullstolen?
  • Vilken typ av plats ombord passar dig bäst?
  • Reser du med någon typ av medicinsk utrustning?
  • Har du astma eller andningssvårigheter?
  • Behöver du någon assistans under flygningen? Om ja, vilken typ av assistans behöver du?

Flygbolaget kan inte hjälpa till med mat, lyft, kommunikation, att ge medicin eller hjälpa till inne på toaletten. Om du behöver hjälp med något av detta måste du resa med en ledsagare.

Om du utöver din funktionsnedsättning har medicinska problem måste du berätta detta för flygbolaget.

Du kan behöva skaffa ett intyg på att ditt hälsotillstånd tillåter att du reser med flyg. Du kan bli ombedd att visa upp ett sådant intyg på flygplatsen.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!