I vissa lägen återbetalar vi en inbetald felparkeringsavgift. Det kan bland annat ske om du bestrider en parkeringsanmärkning hos Polisen och får rätt eller om samma felparkeringsavgift betalas in flera gånger (dubbelbetalning).
Om samma felparkeringsavgift betalas in flera gånger, återbetalar vi i normalfallet överskottet till den som är avgiftsskyldig (fordonets registrerade ägare, som är betalningsansvarig för felparkeringsavgiften). Om betalningsansvaret har bestridits och Polisen har undanröjt parkeringsanmärkningen, återbetalar vi i stället vanligtvis pengarna till den som genomfört inbetalningen. Det kan även ske i andra fall, till exempel om vi fastställt att inbetalaren – i stället för den registrerade fordonsägaren – har bättre rätt till återbetalningen.
Så här får du din återbetalning
Om du har ett plusgiro- eller bankgirokonto, som vi har uppgift om i vägtrafikregistret, återbetalas pengarna dit.
I övriga fall skickas våra utbetalningar via Swedbanks utbetalningssystem. Om Swedbank saknar uppgift om konto för dig, får du i stället en utbetalningsavi. Utbetalningsavin är konstruerad som en fullmakt för kommande kontoinsättningar. Vid inlösen uppger du till vilket konto som framtida utbetalningar ska ske. En avgift kan tillkomma, beroende på var du väljer att lösa in avin. Du kan själv anmäla ditt konto till Swedbank och lösa in en mottagen utbetalningsavi på www.swedbank.se/kontoregister.
Företräder du ett företag eller en organisation och vill få framtida återbetalningar insatta på ett plusgiro- eller bankgirokonto? Kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor via vårt kontaktformulär.
Om ett bankkonto eller ett plusgiro- eller bankgirokonto registreras kommer vi att använda det för framtida återbetalningar, även för andra skatter och avgifter som vi administrerar.