Digital brevlåda

Välj en digital brevlåda så får du post från Transportstyrelsen och andra myndigheter digitalt istället för på papper. Tjänsten är gratis och enkel att skaffa. Det enda du behöver är en e-legitimation.

För dig som föredrar att få din post digitalt istället för på papper så finns möjligheten att ansluta sig till en digital brevlåda. En digital brevlåda är säkrare än papperspost och e-post eftersom du loggar in med e-legitimation, till exempel med ditt BankID.

 

Att tänka på om du använder digital brevlåda

  • Du ansvarar själv för att ta del av posten som kommer till din digitala brevlåda
  • Kontrollera att din digitala brevlåda har rätt uppgift om din mejladress och ditt mobilnummer
  • Kontrollera hur du blir aviserad när du har nya meddelanden i din digitala brevlåda
  • Kontrollera att mejl från din digitala brevlåda inte fastnar i skräpposten till din mejladress som du angett för avisering

Fyra olika digitala brevlådor

Det finns fyra olika digitala brevlådor, som kan ta emot myndighetspost via tjänsten Mina meddelanden. I några av brevlådorna får du även post från företag. Skaffa den brevlåda du gillar bäst. Kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

  • Digimail (post från myndigheter, kommuner och företag)
  • E-Boks (post från myndigheter, kommuner och företag)
  • Kivra (post från myndigheter, kommuner och företag)
  • Min myndighetspost (post från myndigheter och kommuner)

Grafik över digital brevlåda

Transportstyrelsens myndighetspost skickas via den digitala brevlåda du själv har valt (Digimail, E-Boks, Kivra eller Min myndighetspost).

Post från Transportstyrelsen till din digitala brevlåda

Mer information om digital brevlåda hittar du hos Mina meddelanden.

Mina meddelanden är en tjänst för att kunna ta emot meddelanden digitalt från olika myndigheter. Tjänsten är helt frivillig och gör det möjligt att få meddelanden från myndigheter i en säker digital brevlåda i stället för papperspost. Tjänsten som är gratis kan användas av både privatpersoner och företag. Skatteverket förvaltar och utvecklar tjänsten på uppdrag av Myndigheten för digital förvaltning.

Med tjänsten Mina meddelanden kan du ta emot, läsa och samla din myndighetspost digitalt. Det enda du behöver är e-legitimation, till exempel BankID och en digital brevlåda godkänd för Mina meddelanden.

Informationsfilm om Mina meddelanden

Frågor och svar om Mina meddelande (på webbplatsen för Mina meddelande)

För att få våra utskick digitalt måste du ha en digital brevlåda (som är godkänd för Mina meddelanden). Du väljer själv vilken brevlåda du vill använda. Du kommer åt posten via dator, mobil eller läsplatta och loggar in med e-legitimation. Du har själv ansvar för att vittja sin digitala brevlåda på samma sätt som du har ansvar för att vittja en vanlig brevlåda.

I dagsläget finns det fyra olika digitala brevlådor att välja mellan:

  • Kivra (post från myndigheter, kommuner och företag)
  • Digimail (post från myndigheter, kommuner och företag)
  • Min myndighetspost (post från myndigheter och kommuner)
  • E-Boks (post från myndigheter, kommuner och företag)

 

Det är gratis att ha en digital brevlåda.

För att ha en digital brevlåda måste du vara myndig.

För att skaffa en digital brevlåda krävs ett svenskt personnummer och e-legitimation. Det fungerar inte med samordningsnummer men skyddade personuppgifter är inget hinder.

Personer som har samordningsnummer kan inte ha digital brevlåda då alla tjänsterna kräver legitimation och det finns idag ingen e-legitimation som fungerar med samordningsnummer.

Det finns inget som hindrar skyddade personer att ha en digital brevlåda och ansluta sig till Mina meddelanden. Det som krävs är ett svenskt personnummer och e-legitimation. I systemstödet är det bara den som har särskild behörighet som kommer att se information om de som har skyddade personuppgifter.

Att ha en digital brevlåda är ett aktivt val – det vill säga om du har en digital brevlåda bör du veta om det. När du skaffar lådan krävs att du har ett svenskt personnummer och e-legitimation.

Har du en digital brevlåda har du ansvar för att vittja den digitala brevlådan på samma sätt som man har ansvar för att vittja en vanlig brevlåda.

För att skaffa en digital brevlåda krävs ett svenskt personnummer och e-legitimation. Det fungerar inte med samordningsnummer men skyddade personuppgifter är inget hinder.

Mer information om hur du skaffar en digital brevlåda hittar du på webbplatsen för Mina meddelanden.