Skäl har inte ansetts finnas för att sänka den
högsta tillåtna hastigheten från 70 kilometer i
timmen på grund av buller.
Beteckning: TR10A 2008:325
Beslutsdatum: 2008-04-24
Beslut
Vägverket avslår överklagandet.
Bakgrund
Du har överklagat Länsstyrelsens i Blekinge län
beslut den 20 december 2007 med diarienummer 258-4943-07 (se
bilaga) om hastighetsbegränsning. Som stöd för
överklagandet har du anfört att bebyggelsen sträcker
sig utanför det område där hastigheten är
begränsad till 50 kilometer i timmen och att den faktiska
hastigheten är högre än den utmärkta. Om
hastigheten begränsades i enlighet med din ansökan skulle
den faktiska hastigheten ligga kring 70 kilometer i timmen. Det
skulle i sin tur reducera bullernivån.
Du har fått ta del av uppgifter från
väghållningsmyndigheten Vägverket Region
Sydöst om beräknat buller längs sträckan. Du
har anfört att det är en beräkning och du undrar vad
uppmätt bullernivå är och anser att det inte borde
vara besvärligt att flytta gränsen för 50 kilometer
i timmen 600 meter söderut.
Skäl
Vid bedömningen av omständigheterna i ärendet har
Vägverket inte bara att ta hänsyn till miljö utan
även framkomlighet och säkerhet, liksom olika
trafikantgruppers behov. Att vissa förare inte håller
lagstadgad hastighet, inte anpassar sig efter omständigheterna
eller bryter mot trafikregler i övrigt är ett problem,
men det är ingen grund i sig för att sänka
hastigheten.
Frågan är om problemen med höga ljudnivåer
är så pass omfattande att de på grund av
miljöskäl ensamt kan motivera en sänkning av
hastigheten genom lokala trafikföreskrifter. Riksdagen
beslöt 1997 om riktvärden för trafikbuller. I
riksdagsbeslutet ingick ett åtgärdsprogram mot
störningar i befintlig bebyggelse av trafikbuller. I en
första etapp ska de fastigheter som exponeras av
vägtrafikbuller på 65 dB[A] ekvivalent nivå
utomhus eller mer åtgärdas. Vid de aktuella byggnaderna
beräknas värden mellan 55 dB[A] ekvivalent nivå och
72 dB[A] maximalt enligt Vägverket Region Sydöst.
Vid en samlad bedömning finner Vägverket att
bullerförhållandena vid den aktuella sträckan inte
är sådana att det motiverar en sänkning av den
högsta tillåtna hastigheten enligt överklagandet.
Överklagandet ska därför avslås.