Skäl har ansetts finnas för att sänka den
högsta tillåtna hastigheten från 90 till 70
kilometer i timmen i en korsning. Sikten i korsningen var
dålig och trafikflödet var förhållandevis
högt.
Beteckning: TR10A 2007:697
Beslutsdatum: 2007-11-29
Beslut
Vägverket bifaller överklagandet och upphäver
Länsstyrelsens i Skåne län beslut. Ärendet
återförvisas till länsstyrelsens för fortsatt
handläggning.
Bakgrund
Höörs kommun har överklagat Länsstyrelsens i
Skåne län beslut den 21 december 2006 med diarienummer
258-45147-06 (se bilaga) angående hastighetsbegränsning
på del av väg 23 i Tjörnarp, Höörs
kommun. Ni begär hastighetsbegränsning till 70 kilometer
i timmen på en sträcka av 200 meter på vardera
sidan av Tjörnarps södra infart. Frågan om
hastighetsbegränsning till 70 kilometer i timmen på
sträckan har tidigare prövats av länsstyrelsen den 4
november 2002 och av Vägverket den 11 juni 2003, diarienummer
TR10A 2002:29413.
Till stöd för ert överklagande har ni angett att
förhållandena på sträckan väsentligt
förändrats på bland annat följande sätt
efter Vägverkets bedömning den 11 juni 2003;
Trafikmängden har ökat på den redan hårt
trafikerade väg 23 och en avsevärd del av fordonen
är tung trafik. Automatiska hastighetskameror har monterats i
anslutning till sträckan. Spärrlinjemålning finns
vid korsningen. Ytterligare en dödsolycka, som sannolikt
är en konsekvens av den osäkra trafikmiljön, har
inträffat.
Vidare har ni till stöd för hastighetsbegränsning
till 70 kilometer i timmen på sträckan angett bland
annat att trafikmiljön inom det aktuella vägavsnittet
är osäker, vilket visas av de dödsolyckor som
inträffat där. Siktförhållandet norrut
uppfyller inte Vägverkets krav på god standard vid
nuvarande hastighetsbegränsning till 90 kilometer i timmen. En
sänkt hastighet på sträckan ger trafikanterna tid
att bedöma trafiksituationen och de fordon som finns inom
synhåll. Vid tillbud i korsningen blir hastigheten direkt
avgörande.
Företrädare för Vägverket har tagit del av
förhållandena på plats.
Skäl
Bestämmelser om högsta tillåtna hastighet
på väg regleras i 3 kap. 17 §
trafikförordningen (1998:1276). Av fjärde stycket
framgår att Vägverket får föreskriva att den
högsta tillåtna hastigheten på väg ska vara
90 eller 110 kilometer i timmen. Vägverket har mot bakgrund av
vägens allmänna standard föreskrivit att den
högsta tillåtna hastigheten ska vara 90 kilometer i
timmen på aktuell del av väg 23 i Skåne län
(VVFS 2007:153).
Enligt 10 kap. 1 § andra stycket 11 trafikförordningen
har länsstyrelsen möjlighet att på grund av lokalt
betingade förhållanden besluta om avvikelse från
Vägverkets föreskrifter för viss
vägsträcka. En hastighetsbegränsning får
meddelas om det är motiverat av hänsyn till
trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön.
Automatiska hastighetskameror och markering av körfält
i anslutning till korsningen är en förändring som
ökar säkerheten. Vägverket delar polisens
uppfattning att utgången i trafikolyckan som skedde
hösten år 2006 där en person förolyckades
sannolikt inte kunnat förhindras med lägre
hastighetsgräns. Sedan 2000 har det varit tre andra olyckor i
eller i närheten av korsningen där personer har
förolyckats eller skadats svårt. Av tillgängliga
uppgifter finns det dock inget som tyder på att de olyckorna
hade kunnat undvikas med en sänkt hastighetsgräns
på väg 23. Att konsekvenserna av en kollision vid
högre hastighet blir värre är en annan sak.
Trafiken på sträckan har sedan föregående
mätning som gjordes år 2002 ökat i allmänhet
och trafik som ansluter i korsningen och tung trafik har ökat
i synnerhet. Sammanlagt kör cirka 8000 fordon på
sträckan under ett årsmedeldygn. Från att sikten
var godtagbar vid tiden för Vägverkets förra beslut,
råder det i dagens läge låg sikt från
väg 1369 norrut och väg 1975 söderut. Det
tillsammans med ökningen i trafikvolymen, inte minst till och
från anslutande vägar, gör den aktuella korsningen
olämplig från trafiksäkerhetssynpunkt för
hastighetsbegränsning 90 kilometer i timmen.
Överklagandet ska därför bifallas.