Väjningsplikt har ansetts motiverad på den mindre av
vägarna i en korsning på grund av riskerna med
inbromsningar på den större vägen. Även
fråga om hastighetsbegränsning.
Beteckning: TSV 2009-5910
Beslutsdatum: 2010-02-25
Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen avslår överklagandet i den del som
gäller hastighetsbegränsning.
Transportstyrelsen bifaller överklagandet i den del som
gäller väjningsplikt och upphäver
Länsstyrelsens i Västerbotten län beslut och
återförvisar ärendet till dit för ny
handläggning.
Redogörelse för ärendet
Hälleströms byaförening har överklagat
Länsstyrelsens i Norrbottens län beslut den 23 januari
2009 med diarienummer 258-4551-06 (bilaga) om
hastighetsbegränsning på del av väg 563 och del av
väg 574 i Hälleström, Piteå kommun.
Föreningen har i överklagandet begärt:
- begränsning av den högsta tillåtna hastigheten
till 70 kilometer i timmen på väg 563 på en
sträcka från cirka 500 meter väster om väg 574
till cirka 500 meter öster om samma väg,
- begränsning av den högsta tillåtna hastigheten
till 50 kilometer i timmen på väg 574 på en
sträcka från väg 563 till cirka 200 meter
söder om samma väg och
- väjningsplikt för förare på väg 574
mot fordon på väg 563 vid korsningen mellan
vägarna.
Till stöd för överklagandet har föreningen,
som det får förstås, vidhållit sina tidigare
skäl. Föreningen har även anfört att den
aktuella delen av väg 574 går över
gårdsplanen till en fastighet där de boende består
av både vuxna och barn. Dessa behöver korsa vägen
såväl till fots som i maskindrivna fordon för att
ta sig mellan bostad och ekonomibyggnader.
Skäl för beslutet
Hastighetsbegränsning
Utom tättbebyggt område får enligt 3 kapitlet
17 § tredje stycket i trafikförordningen (1998:1276)
fordon inte föras med högre hastighet än 70
kilometer i timmen. Enligt fjärde stycket får
Vägverket meddela föreskrifter om att den högsta
tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90,
100 eller 110 kilometer i timmen. Vägverket har meddelat
Vägverkets föreskrifter (VVFS 2009:338) om
hastighetsbegränsning på väg 563 i Norrbottens
län. Enligt föreskrifterna ska den högsta
tillåtna hastigheten på väg 563 i Norrbottens
län vara 80 kilometer i timmen på en sträcka mellan
1000 meter nordöst om väg 374, Arnemark, och 1110 meter
väster om väg 579, Ersnäs.
Särskilda trafikregler får enligt 10 kapitlet 1
§ i trafikförordningen meddelas genom lokala
trafikföreskrifter. De särskilda trafikreglerna får
enligt den femtonde punkten i andra stycket gälla
begränsning till lägre hastighet än som följer
av bland annat 3 kapitlet 17 § tredje stycket eller
föreskrifter som har meddelats med stöd av 3 kapitlet 17
§ fjärde stycket om det är motiverat med hänsyn
till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön.
Frågan är således om det föreligger
något förhållande på någon av de
aktuella sträckorna som gör det motiverat med hänsyn
till trafiksäkerhet, framkomlighet eller miljö att
meddela sådana lokala trafikföreskrifter.
Enligt 3 kapitlet 14 § i trafikförordningen ska
föraren anpassa fordonets hastighet till vad
trafiksäkerheten kräver. Hänsyn ska tas till
väg-, terräng-, väderleks- och
siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt
trafikförhållandena i övrigt. En lokal
trafikföreskrift om begränsning av den högsta
tillåtna hastigheten kan vara motiverad om
hastighetsanpassningen inte kan ske, på grund av dolda
förhållanden eller förhållanden som kan
missbedömas.
Sikten på de aktuella sträckorna på
vägarna 563 och 574 är god och det finns endast ett
fåtal utfarter. Sträckan på väg 574 går
visserligen över en fastighet där det bor människor.
Husen på fastigheten syns emellertid tydligt från
vägen. De oskyddade trafikanterna på båda
sträckorna bedöms vara få. Transportstyrelsen anser
med hänsyn till detta att föraren bör kunna anpassa
hastigheten utifrån bestämmelsen i 3 kapitlet 14 §
trafikförordningen, varför det inte är motiverat att
meddela lokala trafikföreskrifter om begränsning av den
högsta tillåtna hastigheten till 70 respektive 50
kilometer i timmen. Överklagandet ska därför
avslås i denna del.
Väjningsplikt
När två fordons kurser skär varandra har enligt
3 kapitlet 18 § trafikförordningen förare
väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från
höger när inte annat är föreskrivet
(högerregeln). Enligt 10 kapitlet 1 § andra stycket 12
får särskilda trafikregler om väjningsplikt med
avvikelser från bland annat högerregeln meddelas genom
lokala trafikföreskrifter. Frågan är således
om det är motiverat att meddela sådana lokala
trafikföreskrifter.
Korsningen är en trevägskorsning där väg 574
tar slut. Den högsta tillåtna hastigheten på
väg 563 är 80 kilometer i timmen vilket medför att
en förare på den vägen som väjer för
fordon på väg 574 utsätts för en betydlig
risk. På väg 574 föreligger inte samma risk
eftersom förare på den vägen oberoende av
väjningsplikt måste sänka hastigheten för att
kunna köra in på väg 563. I korsningen är
väg 563 dessutom att uppfatta som större än väg
574 eftersom den är bredare och trafikflödet högre.
Transportstyrelsen anser med hänsyn till detta att det är
motiverat att meddela lokala trafikföreskrifter om
väjningsplikt på väg 574 vid korsningen med
väg 563. Överklagandet ska därför bifallas i
denna del.