Länsstyrelsen meddelade genom lokala trafikföreskrifter beslut om väjningsplikt utan att göra en konsekvensutredning enligt förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning. Länsstyrelsen menade att…
Publicerades 2022-05-16
Länsstyrelsen har med anledning av en framställan om lokala trafikföreskrifter från XX initierat ett ärende. Länsstyrelsen har i ett meddelande till XX anfört att XX inte är part i den fortsatta processen och att...
Publicerades 2020-05-08
XX har överklagat Länsstyrelsens i Stockholms län beslut att avvisa ett överklagande av Stockholms kommun om lokala trafikföreskrifter enligt lagen (1978:234) om nämnder för vissa trafikfrågor. Länsstyrelsen hänvisade till...
Att trafiken på en körbana är enkelriktad innebär att trafik med fordon endast förekommer i en riktning. Cyklar och andra fordon får då inte föras i den andra riktningen.
Publicerades 2020-02-27
Väghållningsmyndigheten har begärt att det införs stopplikt för trafik på ett antal mindre vägar som ansluter till väg 26. Länsstyrelsen har meddelat att...
Publicerades 2012-01-09
Storumans kommun har meddelat lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med terrängmotorfordon. Förbudet gällde inte körning längs...
Publicerades 2011-11-17
Skäl har inte ansetts finnas för att medge undantag från lokala trafikföreskrifter om dubbdäcksförbud på Hornsgatan i Stockholm.
Publicerades 2010-10-20
Förbud mot gång- och cykeltrafik på Ölandsbron har ansetts motiverat med hänsyn till hastighetsbegränsningarna och utrymmet utanför körbanorna.
Publicerades 2010-06-21
Väjningsplikt har ansetts motiverad på den mindre av vägarna i en korsning på grund av riskerna med inbromsningar på den större vägen. Även fråga om hastighetsbegränsning.
Publicerades 2010-02-25
Skäl har inte ansetts finnas för lokala trafikföreskrifter om gårdsgata (motsvarande gångfartsområde). Vägen var inte utformad så att det endast var lämpligt att föra fordon i högre hastighet än gångfart.
Publicerades 2008-12-15