Barlastvatten

Barlastvattenkonventionen och svensk lagstiftning på området trädde i kraft den 8 september 2017.   

Spridning av främmande organismer med barlastvatten 

Syftet med barlastvattenkonventionen är att förhindra att främmande organismer sprids med fartygs barlastvatten. När ett fartyg inte är fullastat pumpas barlastvatten (havsvatten) ombord i särskilda tankar för att stabilisera fartyget och få det att ligga tillräckligt djupt i vattnet. Med barlastvattnet följer olika levande organismer som på så sätt sprids runt om i världen vilket är ett problem för miljön.

Det krävs förberedelser för att uppfylla de nya kraven

Det är viktigt att fartygsägare och operatörer förbereder sig om de ska kunna uppfylla de nya krav som barlastvattenkonventionen medför. Konventionen gäller för alla fartyg som går på internationella resor och som tar upp och släpper ut barlastvatten. Den ställer krav på att barlastvattnet ska behandlas, och gränsvärden för hur mycket levande organismer som får släppas ut kommer att införas successivt. Fartygen kommer att behöva ett barlastvatten­certifikat, en barlastvattenhanteringsplan och en barlastvattendagbok.

 För att uppfylla utsläppskraven måste fartygen i de allra flesta fall installera reningsutrustning (barlastvattensystem) ombord. Innan barlastvattensystemet har installerats måste fartygen skifta barlast­vattnet till havs. Det finns även möjlighet att ansöka om dispens från kravet på behandling av barlastvatten.

En sammanställning har gjorts av vanliga frågor och svar.

Kontaktperson: Henrik Ramstedt
E-post: henrik.ramstedt@transportstyrelsen.se