Standardscenario 2 ("STS-02") omfattar drift som kan ske utom synhåll med drönaren på högst 2 kilometers avstånd från fjärrpiloten med närvaro av luftrumsobservatörer, på en högsta höjd av 120 m över ett kontrollerat markområde i glest befolkat område, med användning av ett UAS i CE-klass C6. Denna beskrivning är tillämpbar från och med 2 december 2021.
Ett UAS i klass C6 ska uppfylla samma krav som för klass C3, utom de krav som anges i punkterna 2, 7 och 10 för klass C3. Dessutom ska det uppfylla följande krav:
(1) Ha en maximal färdhastighet vid planflykt på högst 50 m/s.
(2) Om det är utrustat med en geomedvetenhetsfunktion ska det uppfylla kraven i punkt 10 för klass C3.
(3) Under flygning ska det ge fjärrpiloten tydlig och kortfattad information om drönarens geografiska position, dess hastighet och dess höjd över ytan eller startpunkten.
(4) Tillhandahålla hjälpmedel för att förhindra att drönaren överskrider de horisontella och vertikala gränserna för en programmerbar operativ volym.
(5) Tillhandahåller hjälpmedel som gör det möjligt för fjärrpiloten att avbryta drönarens flygning, vilka ska
a) vara tillförlitliga, förutsägbara, oberoende av det automatiska styr- och flygorienteringssystemet och oberoende av hjälpmedlen för att förhindra att drönaren överskrider de horisontella och vertikala begränsningarna enligt kravet i punkt 4; detta gäller även för aktiveringen av dessa hjälpmedel, och b) forcera det obemannade luftfartygets nedflygning och förhindra motordriven horisontell förflyttning av luftfartyget.
(6) Tillhandahålla hjälpmedel för programmering av drönarens flygbana.
(7) Det ska ge fjärrpiloten möjlighet att kontinuerligt övervaka kvaliteten på styr- och kontrollänken och få ett larm när det är troligt att länken kommer att brytas eller försämras till den grad att detta äventyrar ett säkert genomförande av driften, och ett annat larm när länken har brutits.
(8) Utöver den information som anges i punkt 15 a för klass C3 ska tillverkarens instruktioner inbegripa a) en beskrivning av de hjälpmedel som gör det möjligt att avbryta flygningen enligt kravet i punkt 5, b) en beskrivning av hjälpmedlen för att förhindra att drönaren överskrider de horisontella och vertikala gränserna för den operativa volymen och storleken på den beredskapsvolym som behövs för att ta hänsyn till positionsbedömningsfel, reaktionstid och utrymme för korrigerande manövrer, och c) uppgift om den sträcka som det är mest troligt att drönaren kommer att färdas efter aktivering av hjälpmedlen för att avbryta flygningen, enligt punkt 5, och som ska beaktas av UAS-operatören vid fastställandet av markriskbufferten.