En drönare klass C1 ska uppfylla följande krav:
- Vara tillverkat av sådana material och ha sådana prestanda och fysiska egenskaper att den energi som skulle överföras till ett människohuvud vid en kollision i högsta hastighet skulle vara mindre än 80 J, eller, som ett alternativ, ha en maximal startmassa som understiger 900 g, inbegripet nyttolast.
- Ha en maximal hastighet vid planflykt på 19 m/s.
- Kunna nå en högsta höjd över startpunkten på 120 m eller vara utrustade med ett system som begränsar höjden över ytan eller över startpunkten till 120 m eller till ett värde som kan väljas av fjärrpiloten. Om värdet är valbart ska tydlig information om drönarens höjd över ytan eller startpunkten under flygning lämnas till fjärrpiloten.
- Kunna styras säkert med tanke på stabilitet, manövrerbarhet och datalänkens prestanda av en fjärrpilot enligt tillverkarens instruktioner, på det sätt som erfordras under alla operativa förhållanden som kan förutses, inbegripet efter bortfall av ett eller, i förekommande fall, flera system.
- Ha erforderlig mekanisk hållfasthet, inklusive en eventuell nödvändig säkerhetsfaktor, och i förekommande fall tillräcklig stabilitet för att tåla de påfrestningar som det utsätts för under användning utan att brytas sönder eller deformeras, vilket skulle kunna påverka flygsäkerheten.
- Vara konstruerat och utfört på ett sådant sätt att risken för personskador minimeras under drift. Vassa kanter ska undvikas, såvida de inte är tekniskt oundvikliga enligt god konstruktions- och tillverkningssed. Om det är utrustat med propellrar ska det vara utformat på ett sådant sätt att eventuella skador som kan åsamkas av propellerbladen begränsas.
- I händelse av att datalänken bryts ha en tillförlitlig och förutsägbar metod för att dataöverföringen ska kunna återupptas eller flygningen avbrytas på ett sätt som minskar påverkan på tredje parter i luften eller på marken.
- Om det inte är ett luftfartyg med fasta vingar ha en garanterad A-vägd ljudeffektnivå på LWA fastställd enligt del 13 som inte överstiger de nivåer som fastställs i del 15.
- Om det inte är ett luftfartyg med fasta vingar vara försett med uppgifter om den garanterade A-vägda ljudeffektnivån på själva luftfartyget och/eller förpackningen enligt del 14.
- Vara helt och hållet eldrivet.
- Ha ett unikt fysiskt serienummer som överensstämmer med standarden ANSI/CTA-2063-A-2019 Small Unmanned Aerial Systems Serial Numbers 2019.
- Ha en direkt fjärridentifiering som
a) möjliggör uppladdning av operatörens registreringsnummer i enlighet med artikel 14 i genomförandeförordning (EU) 2019/947 och varje ytterligare nummer som föreskrivs i registreringssystemet. Systemet ska genomföra en konsekvenskontroll som kontrollerar integriteten hos den fullständiga sträng som skickas till UAS-operatören vid tidpunkten för registreringen. Vid inkonsekvens ska drönaren sända ut ett felmeddelande till UAS-operatören.
b) i realtid under hela flygningen säkerställer direkt periodisk utsändning från luftfartyget, med hjälp av ett öppet och dokumenterat sändningsprotokoll, av följande uppgifter på ett sådant sätt att de kan tas emot direkt av befintliga mobila enheter inom utsändningsområdet:
i) operatörens registreringsnummer, och den kontrollkod som tillhandahålls av registreringsmedlemsstaten under registreringsprocessen, såvida inte den konsekvenskontroll som nämns i punkt a misslyckas,
ii) luftfartygets unika fysiska serienummer som överensstämmer med standarden ANSI/CTA-2063,
iii) tidsangivelse, drönarens geografiska position och höjd över ytan eller startpunkten,
iv) luftfartygets flygväg mätt medsols utifrån den geografiska nordpolen och luftfartygets hastighet på marken, och
v) fjärrpilotens geografiska position eller, om denna inte är tillgänglig, startpunkten.
vi) en indikation om drönarens nödlägesstatus.
c) Minskar möjligheten att manipulera funktionaliteten i systemet för direkt fjärridentifiering. - Vara utrustat med ett så kallat geo-awareness-system som tillhandahåller
a) ett gränssnitt för att ladda upp och uppdatera data som innehåller information om de gränser för luftrummet i förhållande till luftfartygets position och höjd som sätts av de geografiska zoner som definieras i artikel 15 i genomförandeförordning (EU) 2019/947 vilket säkerställer att uppladdning och uppdatering av sådana data inte försämrar deras integritet och giltighet,
b) en varningssignal till fjärrpiloten när en potentiell överträdelse av luftrummets gränser upptäcks och
c) information till fjärrpiloten om drönarens status samt en varningssignal när dess positionsbestämnings- och navigeringssystem inte kan säkerställa ett väl fungerande geo-awareness-system. - Om drönaren har en funktion som begränsar dess tillträde till vissa områden eller volymer i luftrummet ska denna funktion vara så utformad att den samverkar väl med luftfartygets flygstyrsystem utan att negativt påverka flygsäkerheten. Dessutom ska fjärrpiloten erhålla tydlig information när denna funktion hindrar luftfartyget att komma in i dessa områden eller volymer i luftrummet.
- Ge fjärrpiloten en tydlig varning när batteriet i luftfartyget eller dess kontrollstation når en låg laddningsnivå, så att fjärrpiloten har tillräckligt med tid för att landa luftfartyget på ett säkert sätt.
- Vara försett med belysning för att
a) drönaren ska kunna manövreras och
b) med minst ett blinkande grönt ljus för att drönaren ska vara synligt i mörker så att en person på marken kan särskilja drönaren från ett bemannat luftfartyg. - Om det är utrustat med follow-me-läge och när denna funktion är inkopplad befinna sig högst 50 m från fjärrpiloten och möjliggöra för denne att återta kontrollen över drönaren.
- Släppas ut på marknaden med en bruksanvisning som innehåller följande:
a) Uppgifter om drönarens egenskaper som inbegriper
— drönarens klass,
— drönarens massa (med en beskrivning av referenskonfigurationen) och maximala startmassa (MTOM),
— en allmän beskrivning av den tillåtna nyttolasten i termer av massadimensioner, gränssnitt mot drönaren och andra eventuella begränsningar,
— utrustning och programvara för kontroll av drönaren på distans,
— hänvisning till det sändningsprotokoll som används för den direkta fjärridentifieringen,
— ljudeffektnivå,
— och en beskrivning av hur drönaren uppför sig om datalänken bryts, och metoden för att återupprätta styr- och kontrollänken för det obemannade luftfartyget.
b) En tydlig bruksanvisning.
c) Förfarande för att ladda upp luftrummets begränsningar.
d) Underhållsanvisningar.
e) Felsökningsrutiner.
f) Uppgifter om driftbegränsningar (däribland meteorologiska förhållanden och drift i dagsljus/mörker).
g) En beskrivning av alla risker som sammanhänger med driften av obemannade luftfartygssystem. - Ett informationsmeddelande från EASA som innehåller uppgifter om tillämpliga begränsningar och skyldigheter enligt EU-rätten.
- Om det är utrustat med ett nätbaserat system för fjärridentifiering ska det uppfylla följande villkor: a) i realtid under hela flygningen medge utsändning från det obemannade luftfartyget, med hjälp av ett öppet och dokumenterat sändningsprotokoll, av minst följande uppgifter på ett sådant sätt att de kan tas emot via ett nät: i) UAS-operatörens registreringsnummer och den kontrollkod som tillhandahålls av registreringsmedlemsstaten under registreringsprocessen, såvida inte den konsekvenskontroll som nämns i punkt a misslyckas. ii) Det obemannade luftfartygets unika serienummer som överensstämmer med punkt 11. iii) Tidsangivelse, drönarens geografiska position och dess höjd över ytan eller startpunkten. iv) Det obemannade luftfartygets flygväg mätt medurs utifrån den geografiska nordpolen och drönarens färdhastighet. v) Fjärrpilotens geografiska position eller, om denna inte är tillgänglig, startpunkten. vi) En indikation om drönarens nödlägesstatus. b) Minska möjligheten att manipulera funktionaliteten i systemet för direkt fjärridentifiering.