UAS-verksamhet i STS-02 ska uppfylla alla följande villkor:

  1. utföras i enlighet med den operativa manualen
  2. flygas över ett kontrollerat markområde
  3. det kontrollerade markområdet ska vara i ett glesbefolkat område
  4. i ett område där sikten är mer än 5 km

Markområde UAS

 

 

 

 

 

  • Kontrollerat markområde
    Innefattar flygområde, beredskapsområde och markriskbuffert.

    Flygområde
    Det område som den planerade flygningen ska ske i.

    Beredskapsområde
    Det område utanför flygområdet där fjärrpiloten ska vidta åtgärder enligt beskrivna procedurer för att få luftfartyget tillbaks till flygområdet.
    För STS-02 ska detta område vara minst 10 meter utanför flygområdet.

    Markriskbuffert
    Det område utanför beredskapsområdet där fjärrpiloten ska vidta åtgärder enligt beskrivna nödprocedurer, vilket kan vara att terminera flygningen.
    Markriskbuffert ska täcka en sträcka som är minst lika med den sträcka som det obemannade luftfartyget med största sannolikhet kommer att färdas efter aktivering av system för att avsluta flygningen (FTS) som specificerats av UAS-tillverkaren i tillverkarens instruktioner, med hänsyn till driftsförhållandena inom begränsningar specificerade av UAS-tillverkaren
  •  
  • med det obemannade flygplanet i sikte av fjärrpiloten under lanseringen och återhämtningen av obemannat luftfartyg, såvida det senare inte är resultatet av en nödflygning;


GM1 UAS.STS-02.020(3) UAS operations in STS-02

  • med det obemannade flygplanet i sikte av fjärrpiloten under lanseringen och återhämtningen av obemannat luftfartyg, såvida det senare inte är resultatet av en nödflygning;
  • om ingen luftrumsobservatör används i operationen, och det obemannade luftfartyget inte flyger längre än 1 km från fjärrpiloten, med det obemannade flygplanet efter en förprogrammerad bana när det obemannade flygplanet inte befinner sig i fjärrpilotens VLOS;
  • om en eller flera luftrumsobservatörer används i operationen ska den uppfylla alla kraven följande villkor:
    • luftrumsobservatörerna är placerade på ett sätt som möjliggör adekvat täckning av den operativa volymen och det omgivande luftrummet med minsta flygsikt som anges i punkt (3).
    • det obemannade luftfartyget används inte längre än 2 km från fjärrpiloten.
    • det obemannade luftfartyget används inte längre än 1 km från luftrumsobservatören som är närmast det obemannade flygplanet;
    • Avståndet mellan en luftrumsobservatör och fjärrpiloten är inte mer än 1 km.
    • Det finns robusta och effektiva kommunikationsmedel för kommunikationen mellan fjärrpiloten och luftrumsobservatören(erna).
    • av en fjärrpilot som innehar:
    • ett certifikat för teoretiska kunskaper för fjärrpiloter för operationer i standardscenarier, utfärdas av den behöriga myndigheten eller av en enhet som utsetts av den behöriga myndigheten i en medlemsstat;

    AMC1 UAS.STS-01.020(1)(e)(i) UAS operations in STS-01 and UAS.STS-02.020(7)(a) UAS operations in STS-02

    • en ackreditering av slutförandet av STS-02 praktisk färdighetsträning, i enlighet med Bilaga A till detta kapitel och utfärdad av:
    1. en enhet som har deklarerat uppfyllandet av kraven i bilaga 3 och är erkänns av den behöriga myndigheten i en medlemsstat. Eller
    2. av en UAS-operatör som har deklarerat till medlemmens behöriga myndighet Registreringsstat, överensstämmelse med STS-02 och som har deklarerat överensstämmelse med kraven i bilaga 3;

    GM1 UAS.STS-01.020(1)(e)(ii) UAS operations in STS-01 and UAS.STS-02.020(7)(b) UAS operations in STS-02

    • med ett obemannat luftfartyg som uppfyller alla följande villkor:
    • är märkt som klass C6 och uppfyller kraven för den klassen, enligt definitionen i Del 17 i bilagan till delegerad förordning (EU) 2019/945;
    • drivs med ett aktivt system för att förhindra att det obemannade luftfartyget bryter mot flyggeografi;
    • drivs med ett aktivt och uppdaterat direkt fjärridentifieringssystem.
    • Fjärrpiloten ska erhålla certifikatet för teoretiska kunskaper för operationer i standardscenarier efter:
    • ha genomgått en onlineutbildning och godkänt den teoretiska kunskapen online examen enligt punkt 4 b i punkt UAS.OPEN.020; och
    • ha godkänts i ytterligare ett teoretiskt prov som tillhandahålls av behörig myndighet eller av en enhet som utsetts av den behöriga myndigheten för en medlemstat i enlighet med bilaga A till detta kapitel.
    • Detta intyg ska vara giltigt i fem år. Förlängningen, inom dess giltighetstid, är föremål för till något av följande:
    • Uppvisande av kompetens i enlighet med punkt 9.
    • genomgången av en repetitionsutbildning som behandlar de teoretiska kunskapsämnena som definieras i punkt (9) tillhandahålls av den behöriga myndigheten eller av en enhet som utsetts av den behöriga myndigheten;
    • För att förlänga certifikatet när det löper ut ska fjärrpiloten följa punkt (9)

UAS-verksamhet i STS-01 ska uppfylla alla följande villkor:

  1. genomföras med det obemannade luftfartyget i VLOS hela tiden;
  2. utföras i enlighet med drifthandboken som avses i punkt 1 i punkt UAS.STS-01.030.
  3. flygas över ett kontrollerat markområde

Markområde UAS

 

 

 

 

 

 

Kontrollerat markområde
Innefattar flygområde, beredskapsområde och markriskbuffert.

Vid operationer med UAS som inte är förankrat gäller följande:

  • Flyggområde
    Det område som den planerade flygningen ska ske i.
  • Beredskapsområde
    Det område utanför flygområdet där fjärrpiloten ska vidta åtgärder enligt beskrivna procedurer för att få luftfartyget tillbaks till flygområdet.
    För STS-01 ska detta område vara minst 10 meter utanför flygområdet.
  • Markriskbuffert
    Det område utanför beredskapsområdet där fjärrpiloten ska vidta enligt beskrivna nödprocedurer, vilket kan vara att terminera flygningen.
    För STS-01 ska detta område anpassas efter flygningens höjd och vikt på UAS enligt tabellen nedan.
  Minsta avstånd som ska täckas av markriskbufferten för obemannade UAS som inte är förankrade
Max höjd över marken med max startmassa (MTOM) upp till 10 kg med max startmassa (MTOM) över 10 kg
30 m 10 m 20 m
60 m 15 m 30 m
90 m 20 m 45 m
120 m 25 m 60 m

Markriskbuffert
De värden för att bestämma storleken på markriskbufferten som anges i tabellen bör betraktas som minimivärden. Ytterligare marginaler bör dock övervägas beroende på faktorer som kan öka den sträcka som UA färdas t.ex. UA-flygegenskaper, såsom autorotationsförmåga, vind, fjärrpilotens reaktionstid, etc.

Vid operationer med UAS som är förankrat gäller följande:

  • Det kontrollerade markområdet ska bestå av linans längd plus 5 meter
  • utföras med en markhastighet som är mindre än 5 m/s