Från och med den 3 december 2020 förändras regler om höjdmätarinställning i luftrumsklass G utanför TIZ och TIA, i samband med att Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd TSFS 2020:59 träder i kraft. Sammanställningen syftar till att informera om vilken referensyta för höjdangivelse som ska användas i okontrollerat luftrum. För att erhålla fullständig information måste Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd TSFS 2020:59 konsulteras.
Förändringen får till följd att det tidigare kravet för ett luftfartyg som framfördes på flygnivå att i vissa situationer byta till höjd över havet (QNH) vid utpassering ur kontrollerat luftrum således har försvunnit, förutsatt att marschhöjden överstiger genomgångshöjden enligt 7 § och 8 § nedan. Med anledning av TSFS 2020:59 förenklas således valet av höjdmätarinställning i okontrollerat luftrum.
Genomgångshöjd (Transition Altitude, TA)
Utanför CTR, TMA, TIZ och TIA gäller följande avseende genomgångshöjd:
7 § Om inte annat angetts ska genomgångshöjden vara den högsta av
5 000 fot AMSL eller 3 000 fot AGL.
8 § Under och över luftrum med meddelad genomgångshöjd som skiljer sig från 7 § ska den genomgångshöjd som meddelats i detta luftrum användas.
Det innebär rent praktiskt att senast då genomgångshöjden passeras, skall flyghöjden uttryckas i flygnivå och höjdmätarinställning justeras till standardinställning, 1013,25 hPa.
I terminalområden (TMA), kontrollområden (CTA), kontrollzon (CTR), trafikinformationsområden (TIA) och trafikinformationszon (TIZ) anges generellt genomgångshöjden separat samt publiceras på tillämpliga flygkartor i AIP.