Transportstyrelsens tillsyn är riskbaserad, vilket innebär att strålkastaren riktas mot de områden som myndigheten bedömer ha störst betydelse för järnvägsmarknadens funktion. De senaste åren har fokus varit på kapacitetsbegränsningar i de tidiga skedena av tågplanekonstruktionen, men i år kommer fokus att skifta till revisionsprocessen som sker i en betydligt senare del av arbetet. I det här skedet sker en anpassning av tågplanen till banarbeten som inte gjorts i den årliga tågplanen, vilket finns närmare beskrivet i Trafikverkets järnvägsnätsbeskrivning 2023.
Trafikverket är också i full gång med att införa det nya IT-systemet MPK – ett utvecklingsprojekt som drivits under flera år med syftet att utveckla nya digitala lösningar för planeringen av kapacitet på järnvägen. Under 2022 kommer hela MPK-lösningen tas i bruk och därmed användas i tilldelningen av kapacitet i tågplan 2023. Transportstyrelsen kommer därför att även granska tilldelningsprocessen i ljuset av det här nya arbetsverktyget.
Tillsyn av järnvägsmarknaden i rollen som regleringsorgan utförs av Transportstyrelsens sektion Marknad spårtrafik.