Krav på arbetsfordon

Transportstyrelsen godkänner arbetsfordon för transport på spåranläggningar. Vi godkänner normalt inte fordonen i arbetsläget utan endast i transportläget. Detta faller under arbetsgivarens ansvar, som övervakas av Arbetsmiljöverket.

Arbetsfordon som går i högre hastighet än 20 km/h ska normalt godkännas av Transportstyrelsen. Den sökande kan välja process för godkännandet av nya arbetsfordon enligt nationella regler eller enligt EU-processen "Den nya metoden". Den senare innebär att arbetsfordonen uppfyller kraven i relevanta TSD:er och granskas av anmälda organ. När den sökande väljer att tillämpa EU-processen följer man process och regler för lok och passagerarfordon, se denna flik.

Växlingslok och museifordon följer samma modell som arbetsfordon, men vissa standarder är speciellt tillämpliga för arbetsfordon t.ex. EN 14033-1. För tvåvägsfordon kan man använda kraven i standard EN 15746.

Gällande TSD:er

Nya arbetsfordon ska normalt uppfylla följande TSD:er för att bli godkända av Transportstyrelsen:

Även väsentliga ombyggnader och moderniseringar av befintliga fordon ska uppfylla denna TSD. Dock ska ombyggda fordon endast granskas avseende de ändrade funktionerna.

Sökanden kan välja tillämpa nedanstående TSD:er vid godkännande av arbetsfordonet:

  • TSD Lok och passagerarfordon, förordning (EU) nr 1302/2014 (se sidan krav på lok och passagerarfordon).
  • TSD Trafikstyrning och signalering (2012/88/EU, ändrat genom beslut 2012/696/EU och 2015/14/EU). Denna ska tillämpas på fordon som utrustas med trafikstyrningssystemet ETCS. (Se sidan krav på fordonsbaserad trafikstyrning och signalering).

Importerade arbetsfordon med ett godkännande från annan EU+-stat ska också godkännas för trafik i Sverige. Transportstyrelsen tillämpar korsacceptans vid godkännandet, vilket innebär att vi inte granskar s.k. A-punkter som granskats vid första godkännandet av arbetsfordonet.

Vid godkännande av ett arbetsfordon (eller en serie fordon) som helt eller delvis omfattas av TSD:er ska den sökande engagera ett eller flera anmälda organ. Dessa organ ska granska att fordonet uppfyller respektive TSD. Den sökande bör också skicka en ansökan till Transportstyrelsen som kan avgöra vilka nationella regler som ska tillämpas. Vid en modifiering av befintliga fordon ska också Transportstyrelsen avgöra vilka funktioner som ska granskas och om ett nytt godkännande krävs.

Nationella krav, öppna punkter och specialfall

Arbetsfordon ska förutom krav i relevanta TSD:er även uppfylla nationella krav avseende de öppna punkter och specialfall som resp. TSD anger. De fordon som inte följer TSD Lok och passagerarfordon ska uppfylla alla relevanta nationella krav.

Transportstyrelsen har endast angivit övergripande nationella krav i föreskrifter, vi har därför tagit fram olika vägledningar som anger accepterade tekniska lösningar för olika funktioner på spårfordon. Följande vägledningar anger accepterade tekniska lösningar för godkännande av arbetsfordon utan strömavtagare:

Vägledningar för arbetsfordon

Följande vägledningar anger accepterade tekniska lösningar för godkännande av nya, ombyggda och moderniserade arbetsfordon:

Ett arbetsfordon ska uppfylla krav på säkerhet och tillförlitlighet i vinterförhållandet inför godkännande i Sverige. Den sökanden bör därför visa att nya arbetsfordon har tillräcklig säkerhet och tillförlitlighet vid drift i vinterförhållanden. Detta kan man göra med en vintertest och erfarenhetsdrift i vintertrafik. Arbetsfordon som inte har genomfört vintertester får normalt operativa restriktioner angivna i godkännandet.

Järnvägsfordon som avses för trafik på Öresundsbron ska vara godkända för trafik både i Sverige och Danmark.

Korsacceptans av "importerade" fordon

Nationella krav gäller också för äldre importerade arbetsfordon som är godkända i en annan EU+-stat. För dessa fordon tillämpar transportstyrelsen korsacceptans vilket innebär att vi accepterar vissa funktioner i det första landets godkännande utan ytterligare granskning s.k. A-punkter.

Krav på installationer av tågskyddssystem och tågradio

Järnvägsfordon med förarhytt ska normalt ha tågskyddssystem typ ETCS-STM eller ATC2 installerat. Se krav under fliken "Krav på fordonsbaserad trafikstyrning och signalering". Transportstyrelsen kan godkänna arbetsfordon och växlingslok utan tågskyddssystem. Dessa får då trafikrestriktioner i godkännandet.

Alla fordon med förarhytt ska ha tågradio typ GSM-R installerat ombord.

Är du nöjd med informationen på sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!