Stordatormigreringen, som Nasas månlandning

Ett litet steg för människan, men ett stort för mänskligheten. Nja, att använda den metaforen för stordatormigrering kanske skulle vara att ta i. Men faktum är att den knapptryckning som gör att vi slutgiltigt tar steget över till ett nytt system ändå är avgörande. Misslyckas det påverkas hela Sveriges register över fordonsägare och körkortsbehörigheter.

Men om du frågar Marcus Frejd, som är projektledare för stordatormigreringen är det lugnt. Stordatormigreringen kommer inte att misslyckas.

- Det är lite läskigt och kittlande såklart, det är mycket som står på spel. Men vi kommer köra tusentals tester och flera generalrepetitioner, så när det väl är skarpt läge kommer vi ha superkoll, säger han.

En stordator med rötter i 70-talet

Om vi backar bandet lite och förklarar vad migreringen egentligen handlar om så har Transportstyrelsen idag en stordator med rötter från 70-talet där alla register över fordonsägare och körkortsbehörigheter finns lagrade. Att hålla ordning på det systemet är ett uppdrag Transportstyrelsen har från regeringen.

Bara ett fåtal i världen med samma system

I och med att stordatorn börjar bli så gammal så finns det bara ett fåtal runt om i världen som har liknande system, och de som supporterar systemen är få. Den leverantör som Transportstyrelsen har flaggar för att de vill avveckla supporten och det gör myndighetens förvaltning både riskfylld och dyr.  

Minutiös planering som involverar 100 medarbetare

Projektet med stordatormigreringen är högprioriterat på myndigheten och kommer pågå i ungefär två år med upp mot 100 medarbetare inblandade. Alla kompetenser behövs i projektet, bland annat utvecklare, testledare, testare och it-arkitekter.  Mycket kommer handla om att testa det nya systemet och ta fram processer för utveckling och drift. En leverantör till oss kommer sätta upp hårdvaran och översätta stordatorns kod till modernare programspråk (C# och PowerShell).

När det väl är dags för själva produktionsomläggningen kommer alla inblandade ha checklistor där det står exakt vad de ska göra, vid vilken tidpunkt. Planeringen är minutiös för när vi väl går över finns det ingen återvändo. Marcus, som arbetat på Transportstyrelsen i två år gläds åt att få vara med om projektet. 

- Det är verkligen roligt att jobba tillsammans med engagerade kollegor i ett högprioriterat projekt. Det här projektet är något utöver det vanliga. Att vara med i en sån här migrering är något som man bara får chans att göra en gång i livet, avslutar han.

 

 

 

 

 

 

 

 





Marcus Frejd

Marcus Frejd, projektledare för Stordatormigreringen